Életmód  »  Fitness  »  Aquafitness: nem pancsolás, komoly mozgás

Aquafitness: nem pancsolás, komoly mozgás

Balla Hajnalka / Nők Lapja
 
Eddig 0 hozzászólás
A vízben végzett testmozgás nem csak kellemes, de rendkívül hatékony is: ha szeretjük a vizet, mégsem az úszást választanánk, próbáljuk ki az aquafitnesst!

Első ránézésre könnyed lubickolásnak tűnhet, ám a vízben végzett edzés a látszat ellenére rendkívül hatékony, emellett pedig igen egész­séges. „Kortól, nemtől füg­getlenül bárkinek érdemes kipróbálnia, aki szeret vizes közegben mozogni, szeretné a teljes testét átmozgatni, megdolgoztatná az izma­it, de közben kímélné az ízületeit” – mondja Nádasi Katalin, a Rubin Wellness & Sportközpont aquafitness-edzője. „A vízi tornát 25-27 Celsius-fokos vízben java­solt végezni, mert az ilyen hőmérsékletű vízben nem fázunk és melegünk sem lesz, mint a szárazon végzett mozgások során, így a test­nek nem szükséges a hűtés­sel-melegítéssel foglalkoznia, tehát az izommunkára tud koncentrálni.

Aquafitness: nem pancsolás, komoly mozgás


A tornát álta­lában 140-150 centiméteres vízben csináljuk, így a fej kivételével a teljes test a víz alatt van, de létezik mélyvízi torna is, ahol egyáltalán nem ér le a lábunk, és így az is az edzés szerves része, hogy aktív mozgással kint kell tartanunk magunkat a víz­ből” – mondja a szakértő.

Egy aquafitness-óra 60 percig tart, és nem azonos a szállodákban az időseb­beknek tartott 20-30 perces „nyugdíjas vízi tornával”, annál sokkal intenzívebb. „A tréning a teljes testet hatékonyan megdolgoztatja: az edzésen a bemelegítés után először a karokat, a hátat, a vállat és a hasat mozgatjuk meg, ezután jöhet a combok és a farizmok edzése, végül levezetéssel és nyújtással zárul a foglalko­zás” – ismerteti az aquafit­ness-edző a lényeget.

Ízületkímélő, mégis erősít

A vízben végzett torna elő­nye, hogy a víz felhajtóereje miatt sokkal kisebb súly nehezedik az ízületekre, ezáltal rendkívül ízületkí­mélő, tehát ízületi bántal­makkal, szívbetegségekkel, gerincproblémákkal, csont­ritkulással küzdők, idősebb, nehezen mozgó emberek, valamint kismamák is végez­hetik. A vízben végzett gya­korlatok anélkül erősítik és formálják az izmokat, hogy túlterhelnék azokat, így idősebb, mozgásszervi beteg­ségben szenvedő emberek is végezhetik, sőt műtétek utáni rehabilitációban és gyógyulásban is hatékony segítséget nyújt ez a fajta edzés.

– Az aquafitness nagyon jól javítja a tartást, erősíti a gerincet, segít megelőzni és gyógyítani a hátfájást. A mozgás során a résztvevők speciális derékövet viselnek, ami segít egyenesen tartani a törzset, biztos tartást adva a felsőtestnek. Emellett súly­zókat is használunk a moz­dulatok elvégzéséhez. A már említett deréköv is súlyzó­nak tekinthető, emellett kézi súlyzókkal erősítjük a karo­kat, a hátat és a hasat, vala­mint lábsúlyokat is bevetünk a comb- és farizmok erősíté­se érdekében. A hölgyeknél általában a has, a comb, és a fenék azok a kritikus testrészek, amiket leginkább szeretnének megmozgatni és formálni, erre az aquafitness nagyon jó megoldás, hiszen számtalan ilyen gyakorlatot végzünk el az óra során – sorolja Nádasi Katalin. – A kezdők természetesen először súlyzók nélkül dol­goznak, ők csak a derékövet viselik, hiszen a gyakorlatok helyes elsajátítása a lényeg, ha ez megvan, akkor érdemes segítségül hívni a súlyzókat a további fejlődés érdekében.

Együtt könnyebb!

Az aquafitness csoportos óra, egyszerre többen végzik az aquafitness-oktató vezetésével a gyakorlatokat, ki-ki saját ritmusában, edzettségének megfelelően, súlyzóval vagy súlyzó nélkül. A gyakorlatok ritmusosak, könnyen követ­hető mozdulatokból állnak össze. A víz alatti mozgás is aerob mozgás, ezért kife­jezetten fontos odafigyelni a helyes légzésre, hogy az izmok elegendő oxigénhez juthassanak az edzés során, és végre tudják hajtani a gyakorlatokat. – Aki szé­gyenlősebb a fürdőruha miatt, esetleg ügyetlennek tartja saját magát a mozgás­ban, annak nem kell attól tartania, hogy esetleg kineve­tik, hiszen a víz jótékonyan elrejti a mozogni vágyókat a kíváncsi szemek elől. A koncentrációra és összponto­sításra viszont nagy szükség van a gyakorlatok megfelelő végrehajtásához.

A vízben egyébként másfélszer több kalóriát égetünk el, mint a szárazon, a víz ellenállása miatt, emellett a víz rezgeti, masszírozza az izmokat, ezzel is munkára késztetve őket – sorolja a szakértő. A mozgás gyógyító hatással bír a külön­féle anyagcserezavarokkal szemben, a víz nyomása (hidrosztatikus nyomás) pedig a keringési zavarokon is segít, hiszen nyomást gya­korol az erekre, így javítja a keringés működését is.

Ahogy már Nádasi Katalin említette, az aquafitnesst kismamák is gyakorolhatják, számukra rendkívüli könnyebbséget jelenthet, hogy a víz miatt egyszerűbben tudnak mozogni, mint szá­razföldön. Ha tehát az orvos engedélyezi a babavárás alatt a mozgást, érdemes kipróbál­ni ezt a sportot, mert a teljes testet kíméletesen képes meg­mozgatni. Akiknek viszont nem ajánlott a vízben végzett mozgás, azok a fertőző bőrbetegségben szenvedők és az epilepsziások.

Egészség és jó erőnlét

Az edzésekhez nincs másra szükségünk, mint egy kényelmes fürdőruhára, ami­ben jól érezzük magunkat és könnyedén tudunk mozogni. Viselhetünk úszósapkát is, a lényeg, hogy a hajunk ne lógjon bele a vízbe, mert az zavarhat a koncentrációban, valamint nem is higiénikus. A tornához szükséges egyéb eszközöket, a derékövet, kézi- és lábsúlyzókat az edzés helyszínén biztosítjuk, tehát azokat nem kell beszerezni – mondja az aquafitness-edző.

A rendszeres vízben végzett edzés j
ó hatással van a testre és a lélekre is, fejleszti az álló­képességet, formálja a testet, erősíti az izmokat, javítja a fittségi állapotot, fejleszti a kondicionális és koordiná­ciós képességeket, rugalmassá és feszesebbé teszi a testet. Minden korosztály számára jó erőnlétet biztosít, tényleg bármilyen életkorban elkezd­hető: irány hát a víz!



AZ ALL YOU CAN MOVE SZEMÉLYES AJÁNLÁSA:

Ezt biztos még Te sem tudtad, de számos közismert jóté­kony hatása mellett a víz egyben pihentető, relaxáló közeg is, mely serkenti az endorfin nevű boldog­sághormon termelődését. Vagyis nem csak az ízületkímélő alakfor­málásban és a gerincproblémák javításában hatásos, de kiváló ellenszer a pszichés problémákra is!
Ha szeretné kipróbálni az aquafitnesst, önt is várja a Rubin Wellness & Sportközpont (1118 Budapest, Dayka Gábor utca 3.)

 

Szakértő:

Nádasi Katalin,

a Rubin Wellness & Sport­központ aquafitness-edzője


 




Címkék: 
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK
All You Can Move kártya 2016. január 15-ig akciósan!
Akarsz minden nap máshol edzeni? Az All You Can Move Sportpass kártyával ezt megteheted. 2016-ban országszerte közel 500 létesítményben látogathatsz egy kártyával, már havi 5900 forintért. Január 15-ig egy hónap ingyen belépő!
Edzőterem teszt: Gilda Max Flórián
Legújabb heti sorozatunkban a budapesti edzőtermeket vesszük sorra: egész pontosan azokat, ahová érvényes az All You Can Move XL-es kártyája. Ezúttal a Gilda Max Flórián edzőtermet teszteltük.