Outdoor  »  Futás  »  Nordic walking 4x4 - Egészség offroad

Nordic walking 4x4 - Egészség offroad

2007. február 13.
 
Eddig 0 hozzászólás
Aki sport és mozgás terén nyitott szemmel jár a tőlünk nyugatra eső tájakon, már 5-6 éve láthat embereket ezekkel a speciális botokkal sétálni, túrázni, a sportboltokban pedig külön területet talál már ezen szenvedély hódolói számára.
A technikailag jól kivitelezett mozgás nagyon könnyednek tűnik, szinte úszik a levegőben, aki csinálja. Sokaknak talán pont ezért tetszik, mások pedig ezért vélik talán komolytalannak, vagy legalábbis nem elég sportosnak.

De miről is van szó? A botok használatának köszönhetően az ízületeket (boka, térd, csípő, gerincoszlop) érő ütésterhelés 10,4%-kal csökken a bot nélküli gyalogláshoz képest, ugyanakkor a kalóriafelhasználás 22%-kal, a maximális oxigénfelvevő képesség 23%-kal, a pulzusszám pedig 16%-kal emelkedik meg (2001. január, dept. of Physical Therapy University of Wisconsin-LaCross USA). Felméréstől függően a százalékok eltérhetnek, de abban minden kutatás megegyezik, hogy a nordic walking az egyik legjobb dolog, amit a századforduló embere újra felfedezhetett magának.

Hogy-hogy, nincs új a Nap alatt? Nincs bizony. Ez a mozgás már régóta létezik, a sífutók már az '50-es évek óta használták nyári edzéseiken, persze kicsit más formában és más botokkal. A nordic walking Finnországból indult hódító útjára, ott találták ki a mindenki számára alkalmas mozgást, alakították ki hozzá a megfelelő botokat. Mint minden sport, ez is folyamatosan fejlődik, újabb technikák, iskolák és irányzatok fejlődnek ki. Van fitnesz- és sportága, de külön kezelendők a gyerekek és a juniorok, a kismamák, a túlsúllyal küszködők, a sérülésből, betegségből felépülők és az idősebbek is, és persze azok, akik komolyan kívánják fejleszteni fizikai állóképességüket.

 

A nordic walking jótékony hatásai:

+ A botok használatával kisebb az ízületek igénybevétele.

+ Jelentősen javul az általános fizikai kondíció.

+ Erősebbé válnak izmaink. A nordic walking a botok használata által a test mintegy 600 izmának 88–90%-át megmozgatja.

+ A megnövekedett kalóriafelhasználás miatt elsőrendű mozgásforma a túlsúllyal küszködők számára, nekik ráadásul az ízületek kímélése is fokozottan szükséges.

+ Jelentősen javul a szervezet oxigénfelvevő képessége.

+ Oldja az izomfeszültséget, görcsöket, főleg a nyak, a hát, a vállak területén jelentős ez a hatás, mely főleg ülő munkát végzők számára igen kívánatos. A tartás javulásával javul a légzés, enyhülnek a fájdalmak a test más részeiben is.

+ Javul a vérkeringés, mely az ilyen jellegű megbetegedések megelőzésére és kezelésére teszi alkalmassá ezt a sportot. Pozitívan hat magas vérnyomás, magas vérzsírszint, cukorbetegség esetén is, sőt a trombózis megelőzésében is hatékony segítség.

+ A kezek és lábak összehangolt munkája komolyan javítja a koordinációt, ezzel az agy működésére is jótékony hatással van. Ijesztő sajnos, hogy az emberek milyen nagy hányada nem tud rendesen járni és milyen kihívást jelent számukra a karok és a lábak összehangolt diagonális (amúgy természetes) mozgatása.

+ A nordic walking javítja az ízületek mozgékonyságát, mely minden életkorban és edzettségi szinten kívánatos és az életminőséget növeli.

+ Szabadtéri sport: A természetben való mozgás, még ha egy városi parkról is van szó, jótékony hatással bír kedélyállapotunkra, végre egy kis változatosság a munkahely és a lakás között, illetve a teremben végzett edzések mellett.

+ Mozgás közben olyan hormonok termelődnek szervezetünkben, melyek segítenek a stressztűrő képességünk növelésében, boldogságérzetünk nő, sportolók számára ez a pozitív mellékhatás már régóta ismert, sokan ezért a szinte bódító boldogságérzetért sportolnak.

+ A nordic walking intenzitása fokozatmentesen állítható, és az egyes technikák igen jól variálhatók, ezért lehetséges, hogy ilyen széles körben alkalmazható.


+ Sokak számára igen fontos tény, hogy a nordic walking nagyon jól űzhető csoportosan is, így alkalmas baráti társaságok, cégek, családok közös sportolására, s mindazok motiválására, akik egyedül nehezen veszik rá magukat a mozgásra.

+ Végül még egy fontos tényt említenék. A nordic walking nagyon kis anyagi ráfordítással (botok megvásárlása) űzhető sport, az év minden napján és minden terepen űzhető, s ez komoly fegyvertény a tömegek mozgásra bírásánál.

Ennyi jó szinte már hihetetlen.

 

 

Még többet tudhattok meg a nordic walkingról a Sportpiacból!