Outdoor  »  Via Ferrata  »  Útvonalajánló haladóknak: Giovanni Lipella ferrata

Útvonalajánló haladóknak: Giovanni Lipella ferrata

2006. február 13.

Eddig 0 hozzászólás
A túra során kb. 1150 méteres szintkülönbséget tehettek meg, míg felértek Tofana di Rozes 3227 m-es csúcsára.

Csoport: Tofana

Kiindulási pont: Ivano Dibona-ház (2083 m). A ház mellett tágas parkoló (ingyenes). A teraszról fenséges kilátás az Averau és a Croda da Lago csúcsaira. Nyitva: jún. 25.-szept. 30. Tel.: 0436/860294. Férőhely: 70 fő. Ivóvizet nem adnak.

Nehézség: "C" - nehéz (több kalauz szerint közepesen nehéz). Szintemelkedés kb. 1150 m. Ebből a ferrata 600 méter.

Menetidő: Korai indulással, sportos tempót diktálva is egynapos túra (7-8 óra). Érdemes reggel korán indulni, ugyanis a táv, a szint, de a ferrata hossza sem lebecsülendő.

Fontos tudnivaló/felszerelés: Teljes ferrataszett. A házban mindenképpen érdeklődjünk a csúcs előtti szakasz "halmazállapotáról", és ennek megfelelően vigyünk hágóvasat, jégcsákányt! A Casteletto alagútjaihoz elemlámpa szükséges.

Pihenőhely/menedék: A visszavezető úton, a nap végén a Giussani-menedékház, azonban rövidítés, rossz idő esetén is ez az egyetlen menedék. Az út elején a Casteletto alagútjai is menedékül szolgálhatnak, bár régen rossz, ha a túra kezdetén már itt kell dekkolni.

Megközelítés autóval: Cortinából Ny felé fél óra alatt a Pocol hágón át a Falzarego hágó irányába (SR 48), majd az útról jobbra letérve a Rifugio Pomedes táblánál. A szerpentin felénél a Dibona-ház felé mutató tábla. A műút, illetve a köves út ingyenes.

Leírás: A ház mellől Ny felé induló 403-es számú köves úton haladunk pár száz métert, majd a 404-es jelzésen folytatjuk utunkat. Eleinte meredek szerpentinen, majd nagyjából szintben haladunk a Tofana déli, 1000 méteres fala alatt. Itt reggelenként a déli fekvés miatt gyakori a kőomlás, a sisakot vegyük fel! Beszállásunk a fal Ny-i végénél, egy háromszög formájú sziklaeresz alatt nyíló barlangnál lesz. Itt érdemes beszerelni, innen ugyanis az egykor katonai utánpótlási vonalként szolgáló barlangban halad az út, eleinte egyenesen, majd meanderezve felfelé. Elemlámpa kötelező, a szikla a befolyó víztől nedves, jeges is lehet. Az alagútból több helyen ablakokon, kis teraszokon lehet kikandikálni a Falzarego-hágó és a Lagazuoi tömbje felé. 150 méteres emelkedés után jutunk ki az alagút felső végénél, innen egy rövid ereszkedést követően szintben haladunk É felé, már a Tofana irdatlan nyugati oldalán. A neheze azonban csak ezután következik. Rövid vízszintes és függőleges szakaszokon traverzelünk felfelé, azonban a több száz méteres emelkedés ellenére sem jutunk túlságosan feljebb az É felé lejtő párkányokon. A néha kitett, de egyébként nagyon élvezetes és jól biztosítható mászásokból jócskán kijut, de mielőtt végleg elfáradnánk, mindig időben jön a már említett enyhén lejtő szakasz. 2694 méteren elérjük a Ny-i fal É-i sarkát, a Tre Dita pontot, ahonnan lehetőségünk van a Giussani-ház felé rövidíteni. Aki azonban szeretne csúcsot támadni, arra még egy 300 méteres "felszökés" vár, mely a környék talán egyik legélvezetesebb mászását jelenti egy Ny felé nyíló hatalmas, félkör alakú falon meredeken felfelé. Nem elhanyagolandó, hogy 3000 méteres magasságban mozgunk, előttünk jó pár száz méter megteendő drótos szakasszal. Legyünk elővigyázatosak, és körültekintően mozogjunk a falon. A ferrata vége a Tofana 3027 méteres mellékcsúcsára vezet. Innen igen laza, sokszor havas, jeges törmeléklejtőn szerpentin vezet a 3225 méter magas csúcsra, ha szükséges, használjunk hágóvasat, jégcsákányt. Itt már nagyobb a tömeg, sokan a Giussani-háztól felvezető direkt utat választják. A megérdemelt fakultatív csúcsprogramunk alatt szép időben páratlan kilátás nyílik a környék vonulataira: Tofana di Mezzo: 3240 m; Torre Fanis: 2922 m; a Cinque Torri csúcsai, valamint a Sorapiss és a Marmolada csoportja. Ezután mi is a már jól kijárt északi úton, meredek szerpentinen, majd sokszor havas törmeléklejtőn jutunk a Roses és a Mezzo közötti, Giussani-ház előtti nyeregbe (2542 m). Innen a 403. számú széles úton kényelmesen szerpentinezve jutunk vissza kiindulópontunkhoz.