Outdoor  »  Via Ferrata  »  Útvonalajánló: Ivano Dibona ferrata

Útvonalajánló: Ivano Dibona ferrata

2006. február 8.

Eddig 0 hozzászólás
A mérsékelten nehéz túra közben több világháborús épület romja mellett is elhaldhattok.

Csoport:
Cristallo

Kiindulási pont: Tre Croci hágó (autóparkoló), vagy a Rio Gere vendéglő parkolója (ülőlift). (Az út megválasztásánál figyelembe kell venni, hogy a Tre Croci parkolójából gyalog 400 métert kell emelkedni a Son Forca-házig. Azonban visszafelé az ülőlift alsó állomásáig szintén csak lifttel jöhetünk.) A Son Forca-háztól kabinos (kétszemélyes) lifttel fel a Stauines nyeregbe (2919 m).

Nehézség: „B” – mérsékelten nehéz. A nehézséget a nagy magasság adja, az út maga leginkább „A”. Szintemelkedés a Stauines-nyeregből 200 m, azonban vissza 1200 m-t kell ereszkednünk, viszonylag rövid távon, nehéz terepen.

Menetidő: Forcella Stauines–Forcella Grande ¾ óra; F.Grande–Forcella Alta 2 óra; Forcella Alta–Padeon völgy (Son Forcia-ház) 2 óra. Innen le a parkolóig kb. 1 óra. Egész napos túrára készüljünk, az időjárás nagyon változó, és figyelembe kell venni, hogy 3000 méteres magasságban túrázunk. Útközben nagy a forgalom, rengeteg a fotóznivaló, az idő gyorsan elszáll (D-i fal).

Érdekesség: Történelmi ferrata, útközben több világháborús épülettel, illetve azok romjaival találkozhatunk. Az út elején nevezetes függőhíd, mely szerepelt a Cliffhanger című filmben.

Pihenőhely/Menedék: Rifugio Lorenzi, ill. Forcella Grande (Padeon) nyeregben lévő régi bivakház (fedett, de ablakai nyitottak).

Megközelítés autóval: Cortinából K-re a Tre Croci hágó felé (7 km).

Leírás: A Cortinától ÉK-re lévő vonulat, a mesés Cristallo 3221 méteres hasábszerű csúcsát és egy tőle Ny felé lejtő gerincvonulatot foglal magába, előtte a Pomagnon hatalmas tábláival. A híres hegyivezetőről elnevezett út ebbe a világba kalauzol bennünket. A 2215 méteren épült Son Forza menedékházig gyalog vagy ülőlifttel juthatunk, innen a Lorenzi-házig az 1969-es olimpiára épült felvonóval megyünk (vagy toronyiránt a hatalmas törmeléklejtőn 700 métert direktben). Az első pár száz méteren (vertikálisan is és horizontálisan is) függőhíddal, trepnikkel, létrákkal találkozunk, sőt átkelünk a Cliffhanger című filmben megismert, egyébként a helyszínen annyira már nem is vészes függőhídon is. Mivel itt oda-vissza forgalomra kell számítani, mindig kiábrándítóan nagy a tülekedés. A híd után a közeli Cristallino d’Ampezzo csúcsa felé kissé kitettebb, de jól biztosított szakaszon vezet minket a drót. A csúcson azonban (ha eddig még nem volt rá alkalmunk) beírhatjuk nevünket a képzeletbeli háromezres hódítók könyvébe (3008 m). Tovább széles párkányokon, törmeléklejtőkön, hosszabb-rövidebb biztosított szakaszokon haladunk egyre lejjebb, útközben romos háborús objektumokat kerülgetve, mindig visszagondolhatunk az itt harcolók sanyarú körülményeire. D felé a Pomagnon vonulatának 2000-es csúcsai és hihetetlen táblái gyönyörködtetnek. A Forcella Alta pontot elérve megkezdődik hosszú ereszkedésünk, melyen még a magunkkal hozott túrabotok sem könnyítenek. Egy meredek, sziklás, törmelékes kuloáron közel 800 métert ereszkedünk. A menedékháztól gyalog vagy (le)vonóval jutunk a parkolókban hagyott járműveinkhez.