Életmód  »  Jóga  »  Melyik jógastílus való nekem?

Melyik jógastílus való nekem?

KISS VERUS / Kismama Magazin
 
2016. április 7.
 
Eddig 0 hozzászólás
A jóga mindenkié – legalábbis, ha áttekintjük a most legnépszerűbb irányzatokat, rájövünk, hogy bármilyen korú, adottságú, testsúlyú ember
kacérkodjon is a jógázás gondolatával, némi kutatómunka után egészen biztosan megtalálja a hozzá leginkább illő stílust.

A jóga közel sem csak a bámulatosan hajlékony emberek sportja, akiken egy deka többlet sincs – avat be minket a jógastílusokkal való ismerkedésünk közben Pórffy Csaba jógi, az A Központ vezetője, aki 15 év jóga- és 20 év harcművészet-gyakor­lással a háta mögött nyolcadik éve foglalkozik jógaokta­tással. Mint elmondja, nem nagyon létezik olyan panasz, ami kizárná a jógázás lehe­tőségét: a lázas és fertőző állapotokat leszámítva bárki megtalálja számításait egy jól kiválasztott órán.

Melyik jógastílus való nekem?

A jógáról általánosságban elmondható, hogy megtornáztatja minden izmunkat, növeli mozgékony­ságunkat, serkentően hat az összes szervrendszerünkre, vérkeringésünkre, ráadásul a hanyag testtartásnak is búcsút inthetünk segítségével. Néz­zünk szét, mit ajánl a jógi, akinek legfőbb célkitűzése, hogy mindenkit megmozgas­son, és hogy tanítványai is mindig felszabadultan távoz­hassanak óráiról!

Nehézség, edzettség, lelkesedés

A jóga típusát érdemes az adottságaink figyelembe­vételével kiválasztani, és az egyszerűség kedvéért a stílu­sokat csillagokkal osztályoz­ni: az egycsillagos órákat életkortól, edzettségi foktól függetlenül mindenki bátran kipróbálhatja, még akkor is ha, esetleg valamilyen pana­sza van – például derék- vagy térdfájás, túlsúly. Ezek az órák lehetővé teszik a gyakor­latok módosítását személyre szabottan! Ide tartozik töb­bek között a gerinc- és a női jóga.

A kétcsillagos óra azok­nak való, akik fizikailag jól vannak, nem törnek nagy babérokra, csak szeretnék kellemesen átmozgatni magukat. A csúcsok meghó­dítása előtt érdemes az ilyen

Az órákon kiemelt szerepet kap a testtartás javítása, hiszen ez nem csupán a moz­gásszervi problémák gyógyí­tásának, hanem a megfelelő légzés elsajátításának is alapfeltétele. Erősíti, lazítja és nyújtja az izomzatot, javítja a tartást, az emésztést és az általános közérzetet, oldja a stresszt, növeli a fizikai és pszichikai teherbírást, illetve vitalizál. A precíz, átgondolt gyakorlatokkal biztonságo­san, mégis eredményesen alakítja a fizikai testet, és ezen keresztül hatással van az emberi élet egészére.

Női jóga*
A Hatha jóga (ez a legnép­szerűbb jógafajta a nyugati világban) gyakorlatait alkal­mazza a női egészség helyre­állítására. A testet a modern intimtorna hatékonyságával képes kezelni, míg az ener­getikai és mentális történé­sekhez a tradicionális jóga ősi, számunkra mégis újszerű szemléletével közelít. A gyakorlatok helyreállítják az altest energetikai rendsze­rét, erősítik a gát területét, a medence

és az alhas izmait, mobilizálják és erősítik a csípőízületet, de a női jógagyakorlatok részét képe­zik a görcsoldó relaxációs technikák és ciklust szabá­lyozó gyakorlatok is. A helyes légzés elsajátításával segít kiegyensúlyozni a hor­monális működést, az ideg­rendszer és ezzel az érzelmek stabilitását.

VinyasaFlow**

A VinyasaFlow típusú gyakorlásban az ászanákat a légzéssel összehangolva dinamikus áramlássá ala­kítjuk. Az óra mindig egy meghatározott célra fókuszál, az összeállított gyakorlatsor alkalmanként más és más, míg néhány elem többnyire állandó. A gyakorlás fő célja az elme és a test összekap­csolása a légzés által. Amikor erre ráérzünk, megtapasz­taljuk azt az állapotot, amit a modern pszichológiában flow-nak hívnak, azaz a jógázó és a jóga egybeolva­dását, ami spontán örömöt és a teljesség érzését kelti a gyakorlóban. Fizikai szinten ez a mozgás edzi a szív- és érrendszert, erősíti és nyújtja az izomzatot, valamint kitű­nő stresszoldó hatással bír. A 70 perc intenzív mozgó meditációt követően hang­tál-meditációval zárul a gya­korlás, ami elősegíti a teljes ellazulást.

Ashtanga jóga**(*)

A Hatha jóga egyik összetett, dinamikus formája, amely kötött gyakorlatsorokból áll. Az irányzat nagy hangsúlyt fektet a precíz testtartásokra, a légzésre és a mozdulatok összehangolására, valamint a mozgásban rejlő energiák kihasználására. A gyakorlás meglehetősen sok hőt termel, mely erős izzadással társulva hatékonyan méregteleníti az izmokat és a belső szerveket – nem csoda, ha eredményesen javítja a vérkeringést, megszilárdítja és egyben hajlékonnyá teszi a testet, megnyugtatja elménket és idegrendszerünket.


AZ ALL YOU CAN MOVE SZEMÉLYES AJÁNLÁSA:

Minimum heti egy alkalom­mal érdemes részt venni valamilyen jógás foglal­kozáson, de aki 2-3-szor is eljut, nagyon gyors fejlő­dést tapasztal! A DVD előtt végzett mozgás hátulütője, hogy nem kapunk visszajelzést a mozdulatainkra!




Címkék: 
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK