Vízisport  »  Rafting / tengeri kajak  »  Rakonczay Gábor órákon belül partot ér

Rakonczay Gábor órákon belül partot ér

2012. január 5.
 
Eddig 0 hozzászólás
Gábor Vitéz nevű kenujával ma délután, a nap folyamán el fogja érni a kanári-szigeteki Gran Canaria szigetet. A tervezett 20 nap helyett, –ami önmagában is erős idő lett volna - mindössze 17 nap alatt fogja teljesíteni a Lagos-Las Palmas távot, ami nagyságrendileg 670 tm, azaz 1200 km.
Gábor ezzel az idővel hallatlanul magasra teszi a lécet, követői, akik majd utána kísérlik meg megdönteni e táv időbeni rekordját, rettenetesen nehéz helyzetből indulnak majd. Gábor – mivel valóban ő a világon az első, aki teljesíti ezt a szakaszt, ha semmi mást nem érne el, „csak” kényelmesen lekenuzna a Kanári-szigetekre, akkor is magáénak tudhatná az elsőségért járó Guinnes World Record elismerést.

Viszont Gábor nem elégszik meg ennyivel, a tőle telhető legtöbbet kihozza magából, a maximumra törekszik, ennek eredményeképpen átlagosan naponta 38 tm-et, azaz 68 km-t tett meg. Hogy legyen mihez viszonyítani: Az óceánátevezésünk világrekordhoz elegendő napi átlagteljesítménye 103 km volt, evezős hajóval, ahol ugye 2 db evezővel hajtottuk a hajót, ami naponta 24 órán keresztül folyamatosan haladt, mert egymást egész nap váltottuk. Gábort most nem váltja fel senki, amikor alszik a hajó nagyságrendileg jó irányba, de szinte 0 sebességgel sodródik. Minek köszönhető mégis ez a fantasztikus haladás? Minden olyan tényező, ami meghatározó lehet az eredmény tekintetében, maximális hozzáállással volt és van kezelve. Mindennek az alapja Fa Nándor által megalkotott remek hajó, aminek a szerkezete, formája ideális az óceáni körülményekre, a biztonságos stabilitás mellett kategóriáját tekintve kellően gyors tud lenni.

A következő fontos pont a felszerelés, élelmiszer gondos megválogatása, behelyezése a hajóba. Szigorúan csak annyi súly került bele, ami feltétlenül szükséges, hiszen minden egyes kilogramm számít, amikor emberi erővel mozgatunk egy ekkora hajót, viszont a megfelelő kalória mennyiségnek és eszközöknek ott kell lenniük, tehát nagyon alapos és körültekintő felméréssel került összeállításra a hajó belső tartalma. Nagyon lényeges továbbá a navigáció, amire Gábor mindig nagy hangsúlyt fektet, hogy a tökéletesen ideális útvonalat lekövetve érjen a célhoz és ne legyenek feleslegesen megtett mérföldek. Nem utolsó sorban pedig Gábor lelki, szellemi összeszedettsége és fizikai állapota teszi hozzá az úthoz azt a pluszt, amivel Vitéz és Kapitánya sokáig verhetetlen marad.
Négy évvel ezelőtt Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor már átevezte az Atlanti-óceánt, első magyar párosként, egy saját tervezésű és építésű hajóval.

VIDEÓ:  Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor saját tervezésű és építésű hajóval első magyar párosként átevezte az Atlanti-óceánt (2006-2007).


Az expedíció együttműködik a világ legnagyobb természetvédelemi szervezetével a WWF –el, aminek fő célkitűzése az élővilág sokféleségének megőrzése, az erőforrások fenntartható módon történő hasznosítása, és a környezetszennyezés csökkentése.
Újabb expedíció: Kenuval az Atlanti-óceánon


HOGYAN, MIT, MIÉRT?

Mi biztosítja a hajón a szükséges energiát?
Az energia ellátást egy 50 W-os napelem biztosítja, egy töltésszabályzón keresztül tölti fel az akkumulátort, ami így folyamatosan ellátja energiával a hajó fogyasztóit.

Hogyan navigál Gábor?
A navigációhoz Gábor elsősorban az áramlás és széltérkép alapján megszerkesztett útvonalat követi le egy GPS Chart Plotter által, de a fedélzeten megtalálhatóak a papír térképek és a hagyományos navigációs eszközök is.

Hogyan tud kommunikálni az út alatt?
Egy műholdas (Iridium) telefonon keresztül.

Mennyit fog pihenni, aludni?
Napi 4-6 óra közötti időt töltök pihenéssel, amit időjárástól függően 2-3 részletben fog megvalósítani.

Mi lesz az időbeosztás?
A terv, hogy az egész út alatt naponta 14 és 16 óra közötti időt kenuzással töltsek és így kb. 80 nap alatt, átkenuzzak a Karib térségi Antigua szigetre. Alvás napi 4-6 óra közötti idő, több részletben. És a fennmaradó idő az étkezésre, navigálásra, vízkészítésre, tisztálkodásra, stb. fog elmenni.

Mennyire veszélyes ez az út?
Ha a hajó és a hajós jól össze van rakva, megfelelően fel van készülve, ha higgadt, gyors, precíz, problémamegoldó gondolkodással áll azokhoz a feladatokhoz, aminek a nagy részét a természet produkálja, akkor a veszély mint olyan, meglehetősen minimalizálható.
Ami miatt mégis sokkal felelősség teljesebben kell meghozni minden döntést az abból a fő különbségből származik, hogy a „szárazföldön” az esetek nagy részében ha valami történik hamar jön a segítség (egy baleset után relatíve hamar megkapjuk az ellátást) az ilyesfajta extrém offshore sportteljesítménynél ugyanez az idő mindenképp napokban mérhető. E miatt a legapróbb napi rutin feladatokat is komolyan kell venni, mert a külső segítség hiánya miatt egy kis dolog is végzetes lehet.

Ezen az útvonalon általában milyen mély alattad az óceán?
Általában 3000 és 5000 méter közötti a vízmélység.

Mit fogok enni?
Nagy energiatartalmú, hűtést nem igénylő és kis helyet foglaló készételeket, energiaszeleteket, táplálék kiegészítőket, vitaminokat, csokoládét, stb...

Milyen műszerek és felszerelés van a hajón?
Az óceáni kenu műszerezettsége: VHF rádió, Iridum satelit telefon, Argos nyomkövető rendszer, 2 kézi GPS és egy chartplotter, kézi vízkészítő, EPIRB, kompasz, radarreflektor stb...

Hogyan állítom elő az óceánon az ivóvizet?
Egy speciális kézi víztisztítóval vagy sóevővel ami eltávolítja az átszűrt/átpumpált vízből a sót, mely így ihatóvá válik. Naponta 30-40 perc között kell manuálisan működtetni a víztisztítót, hogy megfelelő mennyiségű ivóvízhez jussak a nyílt vízen.

Hogyan tartom a kapcsolatot a családdal és a barátokkal?
Egy Iridium műholdas telefonon keresztül, amivel az óceán közepén is lehet hívást kezdeményezni és fogadni.
/Gábornak az út alatt lehet sms üzenetet küldeni 160 ékezet nélküli karakterrel, amit ha elküldtök nekem e-mailbe, akkor azt tudom továbbítani a hajóra. - Viktória/

Fél térden vagy ülve fogok kenuzni?
Mindkettő az időjárási helyzettől függően, az oldalt pedig 1-2 óránként váltva.

Mennyit fogok kenuzni egy nap?
Naponta 14 és 16 óra között.

Fogok e zenét hallgatni?
Igen, pozitív, inspiráló és energikus számokat.

Mi lesz a legnagyobb kihívás az expedíció folyamán?
A nyolcvan napra tervezett kenuzás a fizikai és technikai felkészültség mellett, elsősorban mentális felkészültséget igényel. Az egyedüllét és a civilizáció hiányának leküzdése, igen komoly kihívás egy ilyen hosszú expedíción.

Van-e, itthoni „háttércsapat”?
Igen, Rakonczay Viktória vezető személyében (szintén a fentebb írt evezős-óceáni múlttal) aki meterológiai információkkal látja el és tartja a kapcsolatot a nyílt vízen levő hajóval.

Címkék: 
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK