Vízisport  »  Rafting / tengeri kajak  »  Újabb expedíció: Kenuval az Atlanti-óceánon

Újabb expedíció: Kenuval az Atlanti-óceánon

2011. december 14.
 
Eddig 0 hozzászólás
Rakonczay Gábor, az első magyar Atlanti-óceánt átevező páros férfi tagja, több ezer mérföld óceáni tapasztalattal és három óceánátkeléssel a háta mögött, ismét hajóba száll.
Újabb expedíció: Kenuval az Atlanti-óceánon
A világon elsőként és egyedül fog kenuval átkelni az Atlanti-óceánon egy speciális hajóval, amit a híres óceáni vitorlázó, Fa Nándor tervezett és épített.
Négy évvel ezelőtt Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor már átevezte az Atlanti-óceánt, első magyar párosként, egy saját tervezésű és építésű hajóval. Vegyes párosban világrekord idő alatt. (Kanári szigetek – Antigua, 5200 km: 51 nap, 6 óra 10 perc)

Az általuk tervezett és épített, Tűzhangya nevű óceáni evezős hajó elnyerte a Magyar Formatervezési Díjat termék kategóriában, a Magyar Szabadalmi Hivataltól, 2007-ben.
Az óceán átevezés sikere kapcsán Guinness World Records elismerést kaptak Londonban, és az Év kalandja díjat, a National Geographic Adventure-től Washingtonban. A hajót Budapesten a Magyar Iparművészeti Múzeumban és Bécsben a Vienna Boat Show-n láthatta a nagyközönség.


  Az óceánátevezésről könyv is született, a hajó nevével azonos Tűzhangya címmel, mely erősen inspiráló hatású, magával ragadó és hiteles beszámoló az emberi akaraterőről, célmegvalósításról.
 
Az útvonal:
Portugáliából, a Kanári-szigetekig, majd az óceánon való átkelés után érkezés a Karib-szigeteki  Antiguához. 3455 tmf / 6400 km.
A táv / idő: első szakasz: 1200 km / 20 nap, és az óceánátkelés: 5200 km / 80 nap

Két szakasz:
- első szakasz: 1200 km / 20 nap Lagos (Portugália, Európa) és Las Palmas (Gran Canaria, Kanári sziget)
- óceánátkelés szakasz: 5200 km / 80 nap Las Palmas (Gran Canaria, Kanári sziget) és English Harbour (Antigua sziget)

Indulás:
- első szakasz: Lagos (Portugálisa) 2011. December 19.
- óceánátkelés szakasz: Las Palmas (Gran Canaria, Kanári sziget) 2012. Január 10.

Tervezett érkezés: English Harbour (Antigua sziget) kb. 2012. Április 10.

Gábor a távot kísérőhajó, motor és vitorla nélkül fogja a kenuval teljesíteni.
Az expedíció szponzorációs hátterének jelentős részét a BNI tagjainak vállalkozásai és cégei biztosítják. A BNI a világ legnagyobb üzleti ajánlásokra és üzleti kapcsolatépítésre épülő üzleti networking szervezet.

Az expedíció együttműködik a világ legnagyobb természetvédelemi szervezetével a WWF –el, aminek fő célkitűzése az élővilág sokféleségének megőrzése, az erőforrások fenntartható módon történő hasznosítása, és a környezetszennyezés csökkentése.
Újabb expedíció: Kenuval az Atlanti-óceánon


HOGYAN, MIT, MIÉRT?

Mi biztosítja a hajón a szükséges energiát?
Az energia ellátást egy 50 W-os napelem biztosítja, egy töltésszabályzón keresztül tölti fel az akkumulátort, ami így folyamatosan ellátja energiával a hajó fogyasztóit.

Hogyan navigál Gábor?
A navigációhoz Gábor elsősorban az áramlás és széltérkép alapján megszerkesztett útvonalat követi le egy GPS Chart Plotter által, de a fedélzeten megtalálhatóak a papír térképek és a hagyományos navigációs eszközök is.

Hogyan tud kommunikálni az út alatt?
Egy műholdas (Iridium) telefonon keresztül.

Mennyit fog pihenni, aludni?
Napi 4-6 óra közötti időt töltök pihenéssel, amit időjárástól függően 2-3 részletben fog megvalósítani.

Mi lesz az időbeosztás?
A terv, hogy az egész út alatt naponta 14 és 16 óra közötti időt kenuzással töltsek és így kb. 80 nap alatt, átkenuzzak a Karib térségi Antigua szigetre. Alvás napi 4-6 óra közötti idő, több részletben. És a fennmaradó idő az étkezésre, navigálásra, vízkészítésre, tisztálkodásra, stb. fog elmenni.

Mennyire veszélyes ez az út?
Ha a hajó és a hajós jól össze van rakva, megfelelően fel van készülve, ha higgadt, gyors, precíz, problémamegoldó gondolkodással áll azokhoz a feladatokhoz, aminek a nagy részét a természet produkálja, akkor a veszély mint olyan, meglehetősen minimalizálható.
Ami miatt mégis sokkal felelősség teljesebben kell meghozni minden döntést az abból a fő különbségből származik, hogy a „szárazföldön” az esetek nagy részében ha valami történik hamar jön a segítség (egy baleset után relatíve hamar megkapjuk az ellátást) az ilyesfajta extrém offshore sportteljesítménynél ugyanez az idő mindenképp napokban mérhető. E miatt a legapróbb napi rutin feladatokat is komolyan kell venni, mert a külső segítség hiánya miatt egy kis dolog is végzetes lehet.

Ezen az útvonalon általában milyen mély alattad az óceán?
Általában 3000 és 5000 méter közötti a vízmélység.

Mit fogok enni?
Nagy energiatartalmú, hűtést nem igénylő és kis helyet foglaló készételeket, energiaszeleteket, táplálék kiegészítőket, vitaminokat, csokoládét, stb...

Milyen műszerek és felszerelés van a hajón?
Az óceáni kenu műszerezettsége: VHF rádió, Iridum satelit telefon, Argos nyomkövető rendszer, 2 kézi GPS és egy chartplotter, kézi vízkészítő, EPIRB, kompasz, radarreflektor stb...

Hogyan állítom elő az óceánon az ivóvizet?
Egy speciális kézi víztisztítóval vagy sóevővel ami eltávolítja az átszűrt/átpumpált vízből a sót, mely így ihatóvá válik. Naponta 30-40 perc között kell manuálisan működtetni a víztisztítót, hogy megfelelő mennyiségű ivóvízhez jussak a nyílt vízen.

Hogyan tartom a kapcsolatot a családdal és a barátokkal?
Egy Iridium műholdas telefonon keresztül, amivel az óceán közepén is lehet hívást kezdeményezni és fogadni.
/Gábornak az út alatt lehet sms üzenetet küldeni 160 ékezet nélküli karakterrel, amit ha elküldtök nekem e-mailbe, akkor azt tudom továbbítani a hajóra. - Viktória/

Fél térden vagy ülve fogok kenuzni?
Mindkettő az időjárási helyzettől függően, az oldalt pedig 1-2 óránként váltva.

Mennyit fogok kenuzni egy nap?
Naponta 14 és 16 óra között.

Fogok e zenét hallgatni?
Igen, pozitív, inspiráló és energikus számokat.

Mi lesz a legnagyobb kihívás az expedíció folyamán?
A nyolcvan napra tervezett kenuzás a fizikai és technikai felkészültség mellett, elsősorban mentális felkészültséget igényel. Az egyedüllét és a civilizáció hiányának leküzdése, igen komoly kihívás egy ilyen hosszú expedíción.

Van-e, itthoni „háttércsapat”?
Igen, Rakonczay Viktória vezető személyében (szintén a fentebb írt evezős-óceáni múlttal) aki meterológiai információkkal látja el és tartja a kapcsolatot a nyílt vízen levő hajóval. Továbbá az egész projekt alatt informálja hírekkel a szurkolótábort, a szponzorokat, a médiát és a partnereket. További információ: info@ rakonczay.hu e-mail címen

KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK