Életmód  »  TRX  »  Mi az a TRX? Hogyan kezdjek neki?

Mi az a TRX? Hogyan kezdjek neki?

 
2014. május 28.
 
Eddig 0 hozzászólás
Manapság szinte hetente találkozunk valami újdonsággal a fitnesz terén és laikusként nehéz eldönteni, melyik az az eszköz, vagy edzésforma, ami biztos szakmai alapokon nyugszik, hosszú távú és valós eredményt nyújt. Mielőtt edzésmódszert választunk, érdemes preventív szempontokat is figyelembe venni, illetve, hogy melyik edzésből tudok a legtöbbet profitálni a mindennapi életben.
A funkcionális tréning a fitnesz hazájában, az Egyesült Államokban már óriási népszerűségnek örvend. Ennek számos oka van – minimális eszköz és helyigény, látványos eredmények, széleskörű felhasználás – de ami talán mindennél jobban alátámasztja a létjogosultságát az a szemléletmód, amivel megközelíti a testmozgást.

A testet és az izmokat a mindennapi élet kihívásaira készíti fel, nem az izomépítés a lényeg, hanem a kiegyensúlyozott, stabil és terhelhető teljes izomzat. A módszer a test természetes képességeit erősíti és emeli ki, ellentétben pl. az edzőtermi gépekkel való edzés, ahol természetellenes mozgásokat hajtunk végre. Ezek hibás mozgásminták rögzüléséhez és ezáltal sérülésekhez vezethetnek. A funkcionális tréning másik alapvető sajátossága, hogy középpontba helyezi az úgynevezett „core” izmok fejlesztését (az ágyéki gerincszakasz körül lévő izomhurok), mely izomcsoport a testünk erőközpontja és gerincünk stabilizálásában is alapvető fontosságú.


Honnan ered? 


Eredetileg a rehabilitációban használták gyógytornászok, terapeuták sportsérülésből származó műtétek utáni betegeknél. A módszer lényege, hogy az egyes izomcsoportokat nem izoláltan, hanem különböző mozgásmintákba integrálva erősítik. Ezért „integrált tréning”-ről is beszélhetünk. Az ízületeket és izmokat minden lehetséges dimenzióban megmozgatják,  ezáltal teljesítmény javul, és a hétköznapokban „funkcionálisabban” működhetnek.

Kutatások bizonyítják a módszer sikerét


2009-ben publikáltak egy kutatást a The Journal of Strength and Conditioning Research tudományos lapban (az amerikai  NSCA – (Nemzetközi Erő és Kondíció Társaság) lapja) , melyben összehasonlították a funkcionális tréninget az izolált erőfejlesztő edzéssel (edzőtermi, klasszikus lapsúlyos gépeken végzett gyakorlatok) Az eredmény több volt, mint meglepő. A funkiconális tréning módszerrel a vizsgált alanyok 58%-al nagyobb erőnövekedést értek el, a stabilitás növekedése 196%-al volt magasabb, izületi fájdalmak pedig 30%-al csökkentek. Nem véletlen, hogy ma már széles körben alkalmazzák az élsportolók erőnléti edzésprogramjában, számos neves európai futball klub, úszók, triatlonosok, teniszezők, evezősök integrálták be felkészülési programjukba.


Eredmény?


A funkcionális tréning esztétikailag is átformálja a testet, harmonikusan kidolgozott izomzatot, jobb izom-egyensúlyt eredményez, fejleszti az állóképességet és a stabilitást. Bármilyen sportágra felkészíti a testet és segítségével csökkenthetők a sportsérülések száma. Az edzés hatékonyságát természetesen növeli a helyes táplálkozás és a rendszeresség itt is alapvető fontosságú.

Hogyan kezdjek neki?


A funkcionális tréninget személyi edzéseken, úgynevezett semiprivate (2-3 fő + 1 edző) edzéseken és kiscsoportos órákon (6-8 fő) tartják. Ezek az edzésformák ma még széles körben nem elterjedtek hazánkban, de hamarosan várható a bevezetésük minden nagyobb fitnesz teremben.  Sok edzőteremben viszont már vannak csoportos TRX órák, és sok személyi edző is használj a TRX-et. Hogy mi is az a TRX – a funkcionális tréning egyik legnépszerűbb eszköze: TRX


A TRX sikere egyszerűségében és hatékonyságában rejlik. A 70 dkg-os heveder-rendszer lényegében egy mobil edzőterem, amit bárhova magaddal tudsz vinni és bárhol tudod használni. A TRX-szel végtelen számú gyakorlat végezhető és az egész testet meg lehet vele mozgatni. A TRX-es edzésnél a saját testünket használjuk ellenállásként és az intenzitást is mi magunk határozzuk meg, így lehetséges, hogy ugyanazt az eszközt használja egy elit katona és egy modell is.
Egy TRX-es edzés sokkal intenzívebb, mint egy cardio edzés, sokkal több kalóriát égetünk el rövidebb idő alatt és az anyagcserét is annyira felpörgeti, hogy az edzés utáni regenerációra (a szervezetünk visszaállása az egyensúlyi állapotba) legalább annyi kalóriát égetünk el, mint edzés közben. Egy zsírégető cardio edzés utóégető hatása ehhez képest minimális. Ez az oka, hogy Jennifer Lopez, Mary J. Blige, Gissele Bundchen vagy itthon a vízilabda válogatott mellett Szabó Győző és Kamarás Iván is a TRX-et választotta.

Mielőtt elkezdenéd az edzéseket érdemes végzett TRX edzőhöz fordulni.
Edzőt és további információt a TRX-ről a TRX Info oldalon találsz ill. a TRX Hungary Facebook oldalán. Használd a tested a gépek helyett!

Címkék: 
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK