Életmód  »  TRX  »  TRX – a funkcionális tréning zászlóshajója

TRX – a funkcionális tréning zászlóshajója

 
2011. november 22.
 
Eddig 0 hozzászólás
A TRX-et az amerikai haditengerészet elit alakulata fejlesztette ki 7 évvel ezelőtt. Azóta meghódította a világot és a sztárok, modellek is előszeretettel használják.
A TRX sikere egyszerűségében és hatékonyságában rejlik. Általában a legegyszerűbb dolgok a legjobbak mondják ezt sokan a TRX –et kipróbálva. A 70 dkg-os heveder-rendszer lényegében egy mobil edzőterem, amit bárhova magunkkal tudunk vinni és bárhol tudjuk használni.
A TRX-szel végtelen számú gyakorlat végezhető és az egész testet meg tudjuk vele mozgatni. Erőt, állóképességet, koordinációt és a core (törzs) izmok stabilitását fejleszti. A TRX-es edzésnél a saját testünket használjuk ellenállásként és az intenzítást is mi magunk határozzuk meg, így lehetséges, hogy ugyanazt az eszközt használja egy elit katona és egy modell is.


A TRX-szel erő-állóképességet fejlesztünk, az edzések alapvetően erő fejlsztő jellegűek, de mivel a testünket folyamatosan mozgatjuk közben (szemben az ülve végzett gépes edzéssel), ezért az állóképességünk is fejlődik. Ez azért fonos, mert van élet a zsírégető zónán kívül is, sőt... Ma már nyilvánvaló, hogy az ellenállásos edzés sokkal hatékonyabb alakformáló, mint a alacsony intenzítású cardio edzés. Ellenállás lehet a saját súlyunk (guggolás, fekvőtámasz, kitörés akár TRX-szel) vagy kézisúlyzó, gumikötél, rúd. Nagyon fontos, hogy aki fogyni akar az sem mondhat le az izomépítésről (és itt legkevésbé sem a testépítő edzésekre és izomzatra kell gondolni). Egy TRX-es edzés sokkal intenzívebb, mint egy cardio edzés, sokkal több kalóriát égetünk el rövidebb idő alatt és az anyagcserét is annyira felpörgeti, hogy az edzés utáni regenerációra (a szervezetünk visszaállása az egyensúlyi állapotba) legalább annyi kalóriát égetünk el, mint edzés közben. Egy zsírégető cardio edzés utóégető hatása ehhez képest minimális.


A TRX-et mindenki a saját fittségi szintjének megfelelően tudja használni, az intenzítást testünk dőlésszögének megválasztásával tudjuk szabályozni, így lehet hogy egy átlagember és egy élsportoló vagy katona edzésére is alkalmas. Nagyon fontos még, hogy atletikus, funkcionális izomzat építhető vele és edzés közben végig dolgoznak a törzsizmok.
A core izmok kiemelt figyelmet érdemelnek, mivel ez az izomcsoport testünk erőközpontja, minden mozgás kiinduló pontja és törzsünk stabilitását biztosítja. Rengeteg ember szenved derékfájástól, gerincbántalmaktól, ami gyakran a core izmok gyengeségéből fakad. De már meglévő probléma (pl. porckorong sérv) esetén is elsődleges szempont a törzsizmok fejlesztése. A TRX-es edzés közben végig stabilizálni kell az ágyéki gerincszakaszt, mivel a gravitáció ellen dolgozunk és itt a legnagyobb az erőhatás. A TRX számos instabil (egylábas, egykezes) helyzetet is használ, miközben komoly törzsstabilizációra van szükség és fejlődik a koordináció is. Ettől válik egy edzés funkcionálissá, többsikú mozgásokat végzünk,  dolgoznak a stabilizáló izmok és fejlesztjük az egyensúlyérzéket is. Funkcionalitás szempontjából a spinning edzés pl. értékelhetetlen...


Mielőtt edzésmódszert választunk érdemes a preventív szempontokat is figyelembe venni ill. hogy melyik edzésből tudok a legtöbbet profitálni a  mindennapi életben. A TRX ilyen szempontból a legjobb választás, nem is beszélve arról, hogy megfelelő táplálkozással korábban nem tapasztalt erőnlétbe és formába kerülhetünk vele.

  

Ez az oka, hogy Jennifer Lopez, Mary J. Blige, Gissele Bundchen vagy itthon a vizilabda válogatott mellett Szabó Győző és Kamarás Iván is a TRX-et választotta. Mielőttt elkezdenéd az edzéseket érdemes végzett TRX edzőhöz fordulni. Edzőt és további információt a TRX-ről a TRX Infowww.trxinfo.hu oldalon találsz ill. a TRX Hungary-n a Facebook-on. Használd a tested a gépek helyett!


Címkék: 
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK