Életmód  »  TRX  »  Vitorlázás - TRX felkészülés a versenyszezonra

Vitorlázás - TRX felkészülés a versenyszezonra

Tóth Zoltán
 
2012. június 2.
 
Eddig 0 hozzászólás
Csoportos óráim alkalmával találkoztam vitorlázókkal, akik eljöttek kipróbálni a különböző óratípusokat. Megkértek, hogy tartsak nekik edzéseket és felajánlották, ha van kedvem menjek ki velük a vízre.
Akkor szembesültem, hogy a versenyvitorlázás és a hobbihajókázás között nagy különbség van. Komoly fizikai és mentális igénybevételnek vannak kitéve ezek a sportemberek.

Mentális szónál megállnék egy kicsit. Nem gondoltam volna, hogy ilyen koncentráció kell egy hajó pontos irányításához úgy, hogy közben egyszerre kell figyelni az ellenfeleket, a vizet, a szelet és a legénységet. Egyértelművé vált számomra, hogy a test fizikai erőnléte és az agy fáradhatatlan koncentrációja kiegészítik egymást ebben a sportban.

 A legjobb példa erre a „Kék Szalag”, Európa leghosszabb nagy hajós távolsági versenye. Több mint ötszáz hajó részvételével zajlik és a mezőny elejének 12 órán át, a végének több mint 25 órán át tart, pihenés nélkül, vízen.

Néhány együtt töltött vitorlázás alatt megfigyelhettem és kipróbálhattam milyen mozdulatokat végeznek a versenyzők, milyen izomcsoportokat használnak. Mivel speciális terhelést kapnak a hajó folyamatos és nem egyenletes mozgásából adódóan, mindenképpen funkcionális tréningben gondolkodtunk. Cél volt az is, hogy az edzéseket akár teremben, akár a szabadban végezhessék kötetlenül és egyszerűen. A TRX az egyik legmegfelelőbb eszköz erre a célra.

 Ezen ismeretek tükrében álltunk neki a közös munkának az alábbi versenyzőkkel:
Kovács Mátéval, aki 18-éves, és 470-es hajóosztályban versenyez. Ez egy kétszemélyes hajó. Pályaversenyre használják és ez az a hajóosztály ahol igazán el lehet sajátítani a versenyvitorlázás alapjait. 2011-ben 470-es hajóosztályban országos bajnok lett.
Tóth Mátyással, 25 éves, 5x országos bajnok (Scholtz 22, cadet hajóosztályban). Hajó osztály, amiben még versenyez: Libera A (Principessa), X-35, F-18 katamarán.
Rauschenberger Miklóssal, 36-éves, 18x Magyar bajnok (cadet, 420, 470, nagy hajók) gyermek kora óta vitorlázik. A Rauschenberger Vitorlásképző Akadémia névadója és egyik alapítója. Hajó osztály : Libera A (Principessa), X-35.

Most kezdtük a munkát a Principessa Sailing Teammel, Magyarország egyik meghatározó vitorlázó csapatával (2011-es Kék szalag 2. helyezett). A szárazföldi edzéseket télen heti 3-5 alkalommal, a nyári szezonban heti 1-2 alkalommal tudjuk végezni.

Miért pont a TRX?

  • Ugyan úgy, mint a hajón, saját testsúllyal dolgozunk.
  • Mert gyakorlatok tárháza áll rendelkezésünkre. Kezdve az egyszerűbb gyakorlatoktól, pl.: széles húzás (high row), a bonyolultabbakig pl.: oldalt fekvés alkartámaszban medenceemelés törzsfordítással (side plank with reach).
  • Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy bárhová felszerelhető és elfér bármilyen kézi poggyászban is. Amikor a srácok edzőtáborozni mennek akkor ez egy elég fontos szempont. A megkezdett munka az új helyszínen is folytatódhat.

 Mivel a vitorlázás is, mint a többi versenysport, speciális felkészülést igényel, ehhez alakítottuk ki az edzéstervet:

 1. Először (FMS) mozgásminta szűrést végeztünk, és azonosítottuk a test gyenge láncszemeit. Ezeket korrekciós gyakorlatokkal orvosoltuk. E köré építettük személyre szabva a tréninget a sérülések elkerülése érdekében.

 2.  A törzs stabilizáló izmainak megerősítése, majd a vázizomzat erősítése, és a helyes testtartás elsajátítása következett.

Pl.: a vállízület helyén „tokban” tartása különböző húzásoknál.

 3. Amikor már helyére kerültek az alapvető „képkockák”, akkor kezdtük a sportág specifikus edzéseket. Különböző egyensúlyi gyakorlatokat és rotációs mozgásokat végeztünk többféle eszközzel (TRX, agility létra, rope trainer, agility band, medicin labda, jumper).

Konzultáltam Máté edzőjével, Baráth Gáborral (Bigivel) a Balatonfüredi Yacht Club edzőjével, ő mit tapasztal a vízen és milyen hatása volt a télen elvégzett munkának. A szezon végi, és szezon eleji általános felmérések egyértelműen megerősítettek minket, hogy jó úton járunk.

Pl.: Máté Cooper tesztje annak ellenére javult, hogy a futás minimális volt a télen, helyette funkcionális tréninget tartottunk.

Lényegesen hajlékonyabb, és lazább lett. Hatékonyabb lett a mozgása a hajóban, a törzsizmok megerősítésének köszönhetően.

És a legfontosabb, később fárad el!!!

Remélem, hogy segít ez a cikk minden vitorlázónak, aki eredményesebb versenyzésre vágyik. Természetesen tovább lehet specializálni az edzéseket különböző hajó osztályokra vagy a nagy hajón betöltött pozíciókra is. Nemsokára megjelenik a Sailing Training TRX-el elnevezésű program, amelyen a gyakorlatok helyes végrehajtásától a komplett edzésterven keresztül megtalálható lesz minden, ami megkönnyítheti  a felkészülést a megmérettetésekre.

 >> További cikkek a témában: www.ftcorner.hu 

 


Címkék: 
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK