Vízisport  »  Vitorlázás  »  Hamarosan kezdődik a 48. Kékszalag

Hamarosan kezdődik a 48. Kékszalag

2016. május 18.
 
Eddig 0 hozzászólás
Idén július 14-én rajtol a Kékszalag mezőnye, amelynek névadó támogatója az Erste Bank. A Fehér Szalaggal, Kékpántlikával, Audi Ultra Cup sebességi versennyel, 2szalaggal, vízi és parti eseményekkel együtt több mint egy hétig számtalan program várja a látogatókat Balatonfüreden.
A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj jóval több mint egy vitorlásverseny: a résztvevőket és a látogatókat események egész sora várja a balatoni vitorlázás „fővárosában” Balatonfüreden.

Hamarosan kezdődik a 48. Kékszalag

Idén július 14-én, a hagyományoknak megfelelően 9 órakor dördül el az az ágyú a balatonfüredi mólón, amely a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtját jelzi. A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítanak, akik között az elmúlt évekhez képest a külföldiek száma jelentősen nőhet.


De a programok nem korlátozódnak csupán a tókerülő versenyre.
Balatonfüred számos kulturális programot rendez az esemény időszakában, párhuzamosan zajlik a VinCe Balaton borfesztivál is, s a Magyar Vitorlás Szövetség a vitorlázás iránt érdeklődő közönségnek is számos látványos bemutatóval kedveskedik. Lesz éjszakai, reflektorfényes vitorlásverseny a balatonfüredi hajóállomás előtt, Audi Ultra Cup sebességi verseny a Kékszalag leggyorsabb hajóival, és bemutatkoznak a sportág utánpótlásának versenyzői valamint a vitorlás iskolák is.

„A Kékszalag együtt képviseli a vitorlázó tradíciókat és legújabb technológiát. Egy pályán versenyeznek az idén 120 éves Kishamis és a „foil”-ok segítségével víz felett repülő, többtestű, karbonszálas hajók” – mondta köszöntőjében dr. Kollár Lajos, a rendező Magyar Vitorlás Szövetség (MVSz) elnöke.
Programok vízen és szárazföldön
A verseny előtti hétvége szombatján kerül sor a „bemelegítő” regattának is tekinthető Fehér Szalag versenyre, amelyet a legesélyesebb csapatok hajóik beállítására, sebességük felmérésére használnak. A Fehér Szalagon külön versenyt futnak a Balaton legpatinásabb, klasszikus vitorlásai: köztük a több mint ötven éven át a tókerülés időrekordját tartó Nemere II., a Balaton legidősebb, több mint száz éves hajója, a Kishamis és a legtöbb Kékszalagot nyert Tramontana.
A Fehér Szalagot július 10-én a Balatonfüredi Yacht Club által rendezett Horváth Boldizsár emlékverseny és a Kékpántlika nevű ifjúsági verseny követi majd, amelyet július 13-án, szerdán tartanak. A Kékpántlikán a magyar vitorlázás jövőjét képviselő serdülő és ifjúsági korú sportolók állnak rajthoz egy Balatonfüred és Tihany között rendezett távolsági versenyen.
A Kékszalag rajtja, július 14-én csütörtökön, 9.00 órakor lesz, amikor a Balatonfüred és Zamárdi közötti mintegy hét kilométeres rajtvonalon sorakoznak majd fel a résztvevők. A korábbi versenyekhez képest változás, hogy a rajtvonal északi oldaláról indulnak a katamaránok. A távot 48 óra alatt kell teljesíteni.

A jelenlegi abszolút időrekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Balatonfüred-Balatonkenese-Keszthely-Balatonfüred távot. Ezúttal a Black Jack, egy 32 lábas fekete színű katamarán kormányánál ül majd a német Roland Gäbler, aki 2010-ben már megnyerte ezt a versenyt. Ez a csapat is komoly esélyesnek számít, akárcsak a tizenegyszeres győztes Litkey Farkas, aki ezúttal egy 35 láb hosszú katamaránnal szeretné elhódítani a címet. Természetesen nemcsak az abszolút versenyben osztanak díjakat, hanem minden hajóosztályban megvívnak a helyezésekért.
A Kékszalag sajátossága, hogy nem csak a profi, rendszeresen versenyző csapatok és a külön erre a célra kifejlesztett high-tech hajók állnak rajthoz, hanem olyan versenyzők is, akik számára maga a táv megtétele jelenti a próbatételt. Ebben az értelemben szokták a Kékszalagot a New York Marathon futóversenyhez hasonlítani: profik és amatőrök ugyanazon a pályán, együtt versenyeznek, ám a célba érés mindenki számára győzelmet és rendkívüli sportteljesítményt jelent.
Miközben a Kékszalag zajlik a vízen, Balatonfüred városa, a Magyar Vitorlás Szövetség kiemelt partnere további programokkal csábítja a látogatókat a tópartra. Az események sorából kiemelkedik az éjszakai vitorlásverseny, amelyen a magyar vitorlás sport kiválóságai mérik össze tudásukat néhány méterre a nézőktől egy reflektorokkal megvilágított pályán.

Július 15-én pénteken pedig az Audi Ultra Cup sebességi versenyen a Kékszalag leggyorsabb hajói versenyeznek közvetlenül a balatonfüredi Tagore sétány előtt: így mindenki megcsodálhatja majd őket. A versenyek sorát a 2szalag Erste World Katamarán Nagydíj zárja szombaton: ezt a keleti medencében rendezik meg azon kisebb kéttestű hajók (katamaránok) számára, amelyek méretük miatt nem indulhatnak a Kékszalagon.
A vitorlázás mellett számos kiegészítő parti program is várja a Balatonfüredre látogatókat a Kékszalag időszakában. Lesz flyboard (víz felett repülő deszka) bemutató, meg lehet választani a Kékszalag éttermét, és persze ki lehet élvezni a Füred Jazz, a VinCE Balaton és a nyári Balatonfüred hangulatát. Az események sorát a szombat esti díjkiosztó és egy utcabál zárja majd, amelyre a gyönyörűen felújított balatonfüredi reformkori városrészben kerül sor.
Erste World: együtt a Kékszalagon vitorlázókért, ügyfelekért, látogatókért


A 48. Kékszalag névadó támogatója az Erste Bank új szegmense, az Erste World, amely felvállalta, hogy kilép a szponzorok szokásos szerepköréből: megélhető izgalmakat és átélhető élményeket kínál vitorlázóknak, ügyfeleinek és a Balatonfüredre látogatóknak egyaránt.
Egy magyar fejlesztésű applikáció, a Kwindoo és az Erste World együttműködése révén a magyar vitorlásversenyek történetében idén először áll majd a versenyzők rendelkezésére egységes, GPS alapú nyomkövetési lehetőség: a Kékszalag Erste World applikáció. Ezt használva okostelefonon vagy táblagépen a versenyzők folyamatosan láthatják saját és ellenfeleik helyzetét, a GPS-koordináták révén a pályajelek is könnyebben megtalálhatóak, vészhelyzet esetén pedig egyetlen gombnyomással kérhetnek segítséget. A versenyt követően a felhasználók részletes értékelést kapnak, a parton maradt nézők pedig a kwindoo.com-on követhetik nyomon kedvenc csapatukat.
Az Erste World a vitorlázóknak egy fantasztikus nyereményt is kínál: a hajók a bóják közvetlen közelében lévő „értékkapukon” áthaladva pontokat gyűjthetnek, a maximális 19-ből legalább 14 pontot összegyűjtő csapatok között pedig kisorsolják a világ egyik elit vitorlásversenyére, a víz felett „repülő" katamaránokkal vívott Extreme Sailing Series októberi lisszaboni fordulójára szóló kétszemélyes VIP-belépőt, amellyel feljuthatnak egy ilyen, a vitorlázás Forma-1 osztályának számító, hihetetlen sebességgel száguldó versenygép fedélzetére is.
Az Erste World a sportág utánpótlásának támogatása mellett is elkötelezte magát: a Kékszalag Erste World applikáció által mért összes megtett kilométert megötszörözi, és ezt az összeget a Magyar Vitorlás Szövetség a vitorlázó utánpótlásra fordíthatja.


Biztonság minden előtt
A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj időpontjában a Balaton bármelyik arcát mutathatja: lehet szélcsendes, napos időszak, amikor a versenyzőknek a hosszú, idegtépő várakozás feszültségével kell megküzdeniük, de lecsaphatnak akár komoly viharok is a mezőnyre. Bármilyen is legyen az időjárás, a versenyzők biztonsága elsőrendű szempont.
Ezért a 48 órás versenyre részletes biztonsági terv készül, a tó különböző szektoraiban motorosok vigyáznak a versenyzőkre. A végrehajtásban a Magyar Vitorlás Szövetség együttműködik a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatával és a balatoni Vízirendészettel is, akik szükség esetén szintén részt tudnak venni a mentésben.


A verseny és támogatói
A versenytáv légvonalban mintegy 155 kilométer, és az útvonal megfelel az „alapító atyák” által 1934-ben megálmodott útvonalnak: a balatonfüredi rajt után északkeleti irányban kell hajózni, és jobb kéz felé elhagyni egy Balatonkenese elé telepített pályajelet. A következő állomás siófok, ahol a hajóknak egy két bója által alkotott „kapun” kell átvitorlázniuk. Innen irány a Tihanyi szoros, majd a Balaton nyugati medencéje következik, ahol a Keszthely előtt lerakott pályajelet kell kerülni, ismét jobb kéz felé elhagyva azt. Innen kezdődik a visszaút: cél a Tihanyi-szoros, majd onnan jön a célegyenes: vissza a balatonfüredi hajóállomás elé telepített célvonalhoz.
Ez a táv ugyancsak embert próbáló lehet. Vannak hajók, amelyek számára a 48 órás limitidő jelenti a legnagyobb ellenfelet, s nem csoda, hogy a mezőny 10-30 százaléka általában nem éri el a célvonalat. Persze a profik számára inkább a rekord elhódítása, és a Kékszalag elnyerése jelenti a legnagyobb kihívást, számukra minden méternek óriási jelentősége lehet.
„Stabil támogatói bázis nélkül egy ilyen nagyszabású esemény nem rendezhető meg” – emelte ki Holczhauser András, az MVSz főtitkára, aki a magyar vitorlás sport nevében ezúton fejezte ki köszönetét a támogatóknak. „A verseny névadó szponzora az Erste World. A Kékszalagot és magyar vitorlás sportot több mint egy évtizede támogatja a verseny kizárólagos autós partnere az Audi. Az MVSz órás partnere a Seiko. A Kékszalag hivatalos légitársasági partnere a Qatar Airways, ékszerész beszállítója pedig a Feil Diamond. A versenyzők biztosításáért az Eurorisk és Generali biztosító felel. A sportolók bőrének védelméről az Ilcsi gondoskodik. A verseny hivatalos díjbeszállítója a Herendi Porcelán Manufaktúra Zrt. lesz. A Kékszalag online közvetítést a ledvilag.hu támogatja, az élő televíziós közvetítéssel pedig idén is a DIGI Sport csapata hozza közelebb a nézőkhöz sportágunkat.”
Tavaly a Magyar Vitorlás Szövetség megállapodást kötött Európa két másik nagy tókerülő versenye, a Genfi-tavi Bol d'Or Mirabaud és a Garda-tavon zajló Centomiglia szervezőivel arról, hogy kölcsönösen segítik egymás vitorlázóinak eljutását ezekre a versenyekre. „Ezért a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon hajókat bocsátunk külföldi versenyeket promotáló csapatok rendelkezésére, és a „Team Kékszalag „is indul mindkét külföldi versenyen. Ezen felül folyamatosan kommunikáljuk a legfontosabb információkat a balatoni versenyről. Ennek eredményeképpen a tavalyi 12 külföldi nevezettel szemben idén 25 határon túlról érkezett csapatra számítok” – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára a verseny hétfői beharangozó sajtótájékoztatóján Balatonfüreden.

Kékszalag kisokos

A Kékszalag Európa leghosszabb távú és legrégebbi tókerülő versenye.
A legismertebb európai tókerülők:
A Genfi-tavi Bol d'Or 1939 óta létezik, és a verseny távja 123 kilométer.
1956-ban született a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia is. Mindkettőn a pálya hossza nagyjából 100 kilométer.
Induló hajók száma:
Az európai tókerülő versenyek közül ma már a Kékszalagon versenyez a legtöbb hajó. A Bol d'Or tartja a rekordot, itt 1990-ben 684 hajó nevezett be a versenyre. Az indulószám azóta 500 körülire csökkent.
A Kékszalagon az elmúlt hat évben az átlagos hajószám 549.
Az időjárás nagyban befolyásolja a célba futók számát, átlagosan a rajtoló hajók 68 százaléka éri el a balatonfüredi célvonalat 48 órán belül.
Nem akkor alacsony a célba érő hajók aránya, ha viharos, esős vagy kellemetlen, de szeles az időjárás, hanem akkor, amikor nagyon gyenge a szél, a hajók egészen lassan haladnak és kánikulai a meleg! Viharos időjárásban kevesebben adják fel a versenyt, mint szélcsendes időben.
Kékszalag pálya: Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred
Táv hossza légvonalban: 155 kilométer
Versenyidő: maximum 48 óra (A rajt után 48 órával bezárul a célvonal).
Első verseny: 1934. július 27. – 21 résztvevő hajó
Első győztes: Rabonbán I., 30-as Cirkáló, kormányos dr. Ugron Gábor
Ez a hajó nem azonos a mai Rabonbánnal. Az később, 1937-ben épült, szintén dr. Ugron Gábonak, aki egyébként akkor a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség elnöke is volt.
Legtöbb induló: 2010-ben a 42. Kékszalagon 593 hajón, 9 nemzet, 3.115 versenyző
 
Versenyek rendje:
2016-ban a 48. verseny kerül megrendezésre.
1934-től 1942-ig kétévente, páros években, 1947-től 2001-ig kétévente a páratlan években került megrendezésre. 2001-től van évente Kékszalag a Balatonon.
1996,1998, 2000 – ellenkező irányban haladva, de egész körös volt a Fehér Szalag.
Legtöbb versenyt nyert kormányos:
Litkey Farkas 11-szer. 2001-2009-ig zsinórban kilencszer, majd 2011-ben és 2013-ban győzött.
Legtöbb versenyt nyert hajó:
Tramontana 7-szer (1940, 1942, 1963, 1971, 1977, 1979, 1989)
Az első női kormányos, aki Kékszalagot nyert:
Kultsár Istvánné Gordon Evelyn – 1940, 1942. Ő egyelőre az egyetlen abszolút győztes női kormányos a verseny történetében. 2011 óta a legjobb női kormányos nyeri a Gordon Evelyn Díjat, amelyet a First Class Magazin alapított.
A Gordon Evelyn Díj győztesei: 2011-ben Németh Enikő a Krajcár 70-es Cirkálóval, 2012-ben és 2013-ban Magyar Vilma Assót kormányozva, 2014-ben dr. Mekler Zita, 2015-ben Scholtz Petronella.
Kékszalag abszolút rekord:
1955: Nemere II., kormányos Németh István, 10 óra 40 perc
2012, Fifty-Fifty katamarán, kormányos Józsa Márton, 10 óra 32 perc.
2014, Fifty-Fifty katamarán, kormányos Józsa Márton, 7 óra 13 perc 57 mp. A csapat összeállítása: Kelemen Tamás, Goszleth Marcell, Aklan András, Adorján Csaba, D'Albini András, Németh Áron, Majthényi Mátyás, Lukáts Csaba. Jelenleg is ez az érvényes rekord.
Leggyorsabb Kékszalag győzelem egytestű hajóval:
1955-től 2014-ig a Nemere II. 10 óra 40 perces rekordja volt a legjobb idő, amelyet egytestű hajóval futottak.
2003-ban Lisa, Litkey Farkas kormányzásával 9 óra, 25 perc, 30 másodperc alatt ért körbe, ám ez nem lett hitelesített rekord, mert az alacsony vízállás miatt a keszthelyi bója keletebbre volt a szokottnál, így a pálya összesen akár 8 kilométerrel is rövidebb lehetett az 1955-ös távnál.
Érdekesség: Ugyanekkor versenyen kívül Gádorfalvi Áron szörffel 9 óra 4 perc alatt körbemenve 22 percet vert a Lisára!
Végül 2014-ben a Raffica futott Király Zsolt kormányzásával 59 év után új és hiteles pályacsúcsot egytestű hajóval: 9 óra 56 perc 46 másodperc. A csapat: Király Zsolt - Karácsony János, Juhász Zsolt, Horváth Balázs, Sárközy András (Procelero SE), Kiss Árpád, Várkonyi Csaba Zoltán, Puskás L. Tamás, Czibor András, Cser László, Bogár Tamás, Dr. Rudas László, Óvári István, Kurucz Róbert, Tamás Gábor.
A Kékszalag győztes hajók és kormányosok:
1934Rabonbándr. Ugron Gábor
1936Kincsem III.Kovács Béla
1938Kincsem IV.Kovács Béla
1940TramontanaGordon Evelyn
1942TramontanaGordon Evelyn
   
1947HungáriaTóth Kálmán
1949VészmadárMihálkovics János
1951Nemere II.Németh István
1953Nemere II.Németh István
1955Nemere II.Németh István
1957Nemere II.Schmalz József
1959AddioHorváth Boldizsár
1961KékmadárFarkas László
1963TramontanaVályi Pál
1965Olimpia III.Tolnay László
1967TrinidadDebrőczy Tibor
1969Rabonbán II.Berta Lajos
1971TramontanaBucsy Balázs
1973Blott X.Gosztonyi András
1975Blott X.Telegdy István
1977TramontanaLovas József
1979TramontanaLovas József
1981HárpiaIzsák Szabolcs
1983SimiZdenka Richter
1985SimsalabinEindl Steeg
1987SimsalabinEindl Steeg
1989TramontanaGömöry Pál
1991Giftzwerg és Nemere II.Helmut Birkmayer és
Balogh György megosztva
1993ManualTuss Miklós
1995ManualTuss Miklós
1997LibertéChristoph Wieser
1999YuppieDetre Szabolcs
2001PleausreLitkey Farkas
2002GardazzurraLitkey Farkas
2003LisaLitkey Farkas
2004GardazzurraLitkey Farkas
2005LisaLitkey Farkas
2006Clan Des TeamLitkey Farkas
2007LisaLitkey Farkas
2008Clan Des TeamLitkey Farkas
2009LisaLitkey Farkas
2010NaturAquaRoland Gabler
2011LisaLitkey Farkas
2012Fifty-FiftyJózsa Márton
2013LisaLitkey Farkas
2014Fifty-FiftyJózsa Márton
2015SaframRodolphe Gautier, korm.:
Christophe Péclard
Érdekességek:
Miért írjuk egybe a Kékszalagot?
Az első versenyt a Kék Szalagért írták ki 1934-ben, és a helyesírás ma érvénye szabályai szerint is a különírás lenne a helyes írásmód. Ám a verseny fogalommá vált, így lehet, és szokás is lett egybe írni Kékszalagként, míg például a Fehér Szalag természetesen külön írandó.
A leghosszabb Kékszalag
1953-ban olyan gyenge szél fújt, hogy a két év múlva nagy rekordot futó Nemere II. az első helyen 40 órát vitorlázott! (Akkoriban még nem volt 48 órás időkorlátozás.)
Két győztes
1991-ben a német Giftzwerg nevű hajó győzött Helmut Birkmayer vezetésével, de óvták, mert a Tihanyi-szorosban nem az előírt hajózási útvonalon vitorlázott. Viszont a versenykiírás német nyelvű fordításában ez rosszul szerepelt. Így a német hajót nem zárták ki, viszont a húsz perccel utána befutó Nemere II.-t is első helyezettnek, Kékszalag-győztesnek nyilvánították. A hajót dr. Balogh György a Magyar Vitorlás Szövetség akkori elnöke kormányozta.
Teljes tókerülő Fehér Szalag és a Kékszalag korlátozások lebontása
A Fehér Szalag normál esetben a Balaton keleti medencéjében zajló, azt megkerülő verseny. A kilencvenes években egyre erősödött az igény, hogy évente legyen Kékszalag, illetve bontsák le a modern hajók részvételét egyre inkább akadályozó korlátozásokat.
1996, 1998, 2000-ben teljes tókerülő volt a Fehér Szalag, azonos hosszúságú, csak ellenkező irányba vitorlázandó pályán, vagyis a Balatonfüred – Keszthely – Balatonkenese – Balatonfüred távon hajóztak a versenyzők.
A győztesek: Manual – Tuss Miklós, Liberté – Munka László, Anna – Rutai István voltak.
A 2000. évi teljes körös Fehér Szalagon – mivel azon a versenyen semmi nem tiltotta a többtestűek részvételét – katamaránnal indultak a Detre-testvérek. A verseny estéjén nagy vihar csapott le a mezőnyre. A katamaránnak eltört az árboca. Felborultak, és kiálltak a Libera hajók: a Pleasure (Litkey Farkas) és az Azzardissimo (Brencsán Ábel) is. Győzött az Anna Hetvenes Cirkáló.
2001-től rendezik évente a Kékszalagot, és a Fehér Szalag újra a Balaton keleti medencéjét kerülő versennyé vált. Viszont az MVSz elnökségének döntése értelmében a páros években a Kékszalagra vonatkozóan megmaradt a tókerülő Fehér Szalagok nyitottabb, a részvevő hajótípusokat kevésbé korlátozó szabálya. A korlátozások 2014-re szűntek meg, azóta minden évben újra nyílt a verseny az abszolút győzelemért, ahogy azt az alapítók 1934-ben kitalálták, és ahogy azt a három tókerülő Fehér Szalag segített visszahozni.
Gyakori kérdések és válaszok:
Miért nehéz rekordot futni?
A Nemere II. csúcsideje 57 évig a legjobb volt, pedig már a kilencvenes években is vitorláztak a Balatonon a klasszikus cirkálónál sokkal gyorsabb hajók. Ám rekordot csak a Kékszalag napján lehet futni, és míg 1955-ben ideális erejű és irányú szél fújt az egész versenyen és az egész tavon, addig ez a következő években nem történt meg. A Balaton a széljárások alapján lényegében három részre osztható: a keleti medence, a nyugati medence nagyobb része, és a Keszthelyi-öböl. Gyakran előfordul, hogy az egyes részeken teljesen eltérő szél fúj.
Mennyire gyorsabbak a modern hajók például az 57 évig rekordtartó Nemerénél?
A hajóépítő ipar rengeteget fejlődött, különösen az elmúlt huszonöt-harminc évben. A modern műanyagok, a karbonszálas technológia révén a modern hajók sokkal erősebbek és könnyebbek a régieknél. Önmagában már ez is nagy sebességnövekedést okozna, de a gyorsulást megsokszorozza, hogy a modern, erős anyagokkal olyan formák és szerkezetek is megépíthetők, amilyeneket fából vagy acélból nem lehetett volna megvalósítani. Vagyis az új anyagok a hajótervezést is forradalmasították.
Ma már a modern egytestű tőkesúlyos hajók is képesek siklani, és akár cirkáláskor is gyorsabban vitorlázni, mint a szél sebessége. Ez húsz-harminc éve elképzelhetetlen volt.
A többtestű hajók egyre növekvő sebességfölényét is a hajóépítés technológiai fejlődése teszi lehetővé.
2012-ben a Fifty-Fifty kétárbocos különleges katamarán mindössze 8 percet javított a Nemere II. 1955-ös rekordján. Ám ezt többnyire rendkívül gyenge szélben tette. Amikor a Fifty-Fifty célba futott, a szintén versenyző Nemere II. (felújítva, modern karbonrudazattal és modern vitorlázattal) még a Keszthelyi-öbölben járt a távoli bója kerülése után, mintegy 50 kilométerrel lemaradva a győztes Fifty-Fiftytől.
Az úszótestű, siklásra nem képes Nemere II. csúcssebessége 10-11 csomó lehet. Egy siklásra is képes modern hajó már ennek a duplájára, és a szél sebességénél gyorsabb vitorlázásra is képes lehet. A modern, könnyű többtestű hajók pedig a szél sebességének háromszorosát is meghaladó tempóval tudnak vitorlázni.
A Fifty-Fifty 2014-ben már sokkal jobb szélben megmutatta a valódi sebességkülönbséget, és további 3 óra 20 percet javított  a rekordon.
Hogyan mehet egy vitorlás hajó gyorsabban a szélnél?
Úgy, hogy a vitorlást a szél nem tolja a vízen, hanem a vitorlákon felhajtóerő keletkezik!
A vitorlák olyanok, mint a szárnyak. A repülőgépszárnyhoz hasonló ívelt profilokon a levegő áramlása felhajtóerőt ébreszt, ami az áramlás sebességének növekedésével egyre nagyobb lesz. A vitorlákon, mint szárnyprofilokon áramló levegő sebességét a hajó saját menetszele is fokozza.
A modern hajók könnyűek, és a modern testeknek, illetve a tőkesúly, uszony és kormányprofiloknak az alakja is egyre áramvonalasabb. Ezáltal a modern hajók vizesített felülete sokkal kisebb és áramvonalasabb, mint a régebbieké. A kisebb súrlódás, a kisebb ellenállás révén nagyobb sebességre tudnak gyorsulni, amit az így keletkező, és a gyorsulással erősödő menetszél tovább fokoz, amíg létre nem jön egy új felhajtóerő – fékező súrlódás egyensúly. Ha ekkor tovább csökkenthető a súrlódás, a szél erősödése nélkül is még tovább gyorsulhat a hajó.
A modern egytestű hajók is képesek a szélnél gyorsabb sebességet elérni.
A többtestű hajók, amelyek a stabilitásukat nem mélyre nyúló súllyal, nagy ellenállást kiváltó tőkesúllyal, hanem a szélességükkel érik el, a tőkesúly hiányában könnyebbek, ráadásul az ellenállásuk is kisebb a vízben. Így még gyorsabbak lehetnek, mint az egytestű hajók. A szél felőli testet a szél döntőereje kiemeli a vízből, ami tovább csökkenti a fékező ellenállást, és a katamarán vagy trimarán még tovább gyorsulhat.
Az elmúlt években kifejlesztett foilok –C vagy L formájú uszonyok – pedig ideális esetben már a szél alatti testet is képesek kiemelni a vízből. Így ilyenkor az erre képes többtestűek sebessége még nagyobb lehet, akár a szélsebesség többszöröse is.
Legyőzheti-e az uszonyain való szárnyalásra képes többtestűt egy hagyományosabb katamarán, amelynek az egyik teste folyamatosan a vízben van?
Igen. A hajót a vízből kiemelni képes C vagy L alakú uszonyok ellenállása a vízben nagyobb, mint a hagyományos formájúaké. Így a szárnyaló hajó, amíg nincs elég erős szele, amíg nem képes kiemelkedni, addig valamivel lassabban halad, mint egy hagyományos uszonyokat használó katamarán vagy trimarán. Ráadásul a szárnyaló állapot létrehozása és fenntartása nagy gyakorlatot igényel, nem elég önmagában egy ilyen hajó birtoklása, bánni is tudni kell vele!
Mivel ritka az olyan Kékszalag, amikor a szél ereje a teljes távon vagy annak jó részén lehetővé teszi a szárnyalást, ezért a hagyományos többtestűek általában esélyesebbek. Persze a hajóépítés fejlődése fokozatosan a foilos hajók esélyét növeli.
Egytestű hajónak van-e esélye az abszolút győzelemre a többtestűekkel szemben?
Elméletben van, ha a szél végig nagyon gyenge marad. Olyankor a többtestűek még nem tudnak jelentős sebességfölényt produkálni. Ha mindehhez ráadásként az egytestű hajó csapata jobban is navigál vagy taktikázik, vagyis olyan szélcsíkokat talál, amelyek őt jobban hajtják, mint az ellenfeleket, akkor lehetséges, hogy egytestű nyerjen. A Raffica Libera Király Zsolt csapatával a fedélzetén így győzött a Boden-tavi Rund um tókerülő versenyen 2011-ben katamaránokat megelőzve. Ilyen feltételek azonban ritkán állnak fenn, és minél hosszabb a táv, annál inkább lesz alkalma a többtestűeknek sebességfölényt hozó szelet találniuk, illetve a többtestűek sebessége is egyre javul kis szélben. A Kékszalag távja a Rund um másfélszerese, így itt az egytestű hajók esélye az abszolút győzelemre ma már szinte semmi.
Csak a Kékszalag abszolút első helyezettje győztes?
Közel harmincféle hajóosztályban és kategóriában hirdetnek eredményt, vagyis a Kékszalagon rengeteg aranyérem talál gazdára. Az abszolút győzelemre mindössze néhány hajónak, a legmodernebbeknek van esélye. Ám a többiek is megtalálhatják méltó ellenfeleiket, a velük azonos vagy hasonló hajókkal vetélkedve. Így valaki lehet a Kékszalag győztese egy lassabb hajóosztályban diadalmaskodva, de egyébként a kétszáz-háromszázadik helyen célba érve. Sokaknak pedig a fő feladat a kihívás, a nem könnyű feladat teljesítése 48 órán belül.
Hogyan versenyezhetnek egymás ellen, és egy kategóriában nagyon különböző vitorlások?
A vitorlás sportban ezt előnyszámítás segítségével oldjuk meg. Tulajdonképpen bármilyen vitorlással rajthoz lehet állni a Kékszalagon, és minden hajót besorolnak valamilyen kategóriába. Ehhez az egyes hajók technikai paramétereit és sebességét figyelembe vevő képlet alapján vagy tapasztalati úton meghatározott szorzószámmal korrigálja a verseny rendezősége az egyes hajók tényleges menetidejét. Így lehetséges, hogy egy lassabb hajó akár órákkal később fut célba, mint ellenfele, mégis győzhet a korrigált menetidők kiszámítása és sorba állítása után. Persze ez a számítás soha nem lehet tökéletes. Ezért, aki szeret jót versenyezni, az előbb-utóbb egy osztályhajót választ, ahol egyforma vitorlások vetélkednek előnyszámítás nélkül. Vagyis az győz, aki ügyesebben vezeti a hajóját, illetve jobban oldja meg a hajózási navigációs és taktikai feladatot.
Igazságos-e, hogy többtestűek is versenyezhetnek a Kékszalag abszolút győzelemért egytestűekkel szemben?
Sokféle vitorlás verseny van. Az olimpiai osztályokban például a Kékszalagénál sokkal kisebb méretű, bójákkal egy adott vízterületre kijelölt pályán versenyeznek a vitorlázók, egyforma hajókkal. Ezekben a hajóosztályokban a vitorlázó tudás dönti el a sorrendet, ráadásul több futamra is sor kerül, ami a legjobbakat hozza ki győztesként.
Más típusúak a távolsági versenyek. Ezeken általában sok kategóriában vetélkednek a résztvevők, ám a kategóriagyőzelmek mellett az abszolút elsőség értéke a legnagyobb, az élmezőnyt kíséri a legnagyobb figyelem. Mivel ezek lényegében sebességi versenyek, ezért itt nem, vagy csak kis mértékben korlátozzák az induló hajók jellemzőit.
Az ilyen versenyekre azért is szükség van, mert ezek motiválják a hajótervezőket, építőket, és az újításra és mind nagyobb sebességre törekvő versenyzőket. Az efféle versenyek megnyerésének vágya hajtja a fejlődést, és az újdonságok fokozatosan átszivárognak az osztályhajók világába, sőt, a versenyzésen kívüli kedvtelési célú hajózásba. Mert nem csak a hajók sebessége növekszik ezekkel a fejlesztésekkel, de a kezelhetőségük, stabilitásuk, szerkezeti szilárdságuk, és ezzel a biztonságuk is.
A Kékszalagot az alapítók ilyen sebességi versenynek találták ki, amely kihívást jelent a versenyzők mellett a tervezőknek, építőknek is. Tulajdonképpen egy modern egytestű ellen sem versenyképes egy hagyományos balatoni cirkáló. Amikor a Nemere, a Sirocco és a Lillafüred építéséről cikkeztek a múlt század negyvenes éveinek elején, kortársaikhoz képest ők voltak a modernek és nagyok. Többen megkérdezték, hogy valók-e ezek a hajók a Balatonra, és szóvá tették, hogy igazságtalan fölényben lesznek az akkoriban éllovas, náluk kisebb hajókkal szemben. Ők hárman ma a tó szépségkirálynői, de a végbement fejlődés miatt természetesen ma már esélytelenek a modern egytestűek és többtestűek ellen. De egy ilyen versenyen az idő előrehaladtával ez teljesen szokványos.
Mekkora a különbség az éllovas hajók és a mezőny vége között?
A vitorlázás rendkívül sokrétű sport, és versenyezni is sokféle módon lehet. Akár a legegyszerűbb túrahajóval, és különösebb versenyzői előképzettség nélkül. A Kékszalag az a verseny, ahol egy pályán vitorlázhat a profi, a világbajnok az első versenyén induló kezdővel. Kicsit olyan, mint a New York-i maratonfutó verseny, ahol együtt, egy pályán, de nem igazán egymás ellen fut az olimpiai bajnok és a nagypapa a szomszédból.
Napjainkban a hajók és vitorlázóik közötti teljesítmény és tudáskülönbség minden korábbinál nagyobb. Az elmúlt öt évben a Kékszalagon, amikor az első helyezett kerülte a keszthelyi pályajelet, mindig akadt olyan induló is, aki ezalatt a füredi rajtvonaltól indulva még nem érte el az első, a balatonkenesei pályajelet sem. Vagyis hat-hét óra alatt közel 80 kilométeres távolságba került egymástól az első és az utolsó.
Míg a leggyorsabb hajók jó szélben akár 6-8 óra alatt is képesek lehetnek megtenni a légvonalban 155 kilométeres távot, addig sok vitorlásnak és legénységének hasonlóképp óriási feladat a 48 órás limitidő alatt körbevitorlázni a tavat.
De ettől szép a Kékszalag! Mindenki megtalálhatja benne a saját testreszabott kihívását, és megélheti egyéni és megismételhetetlen élményeit.



Címkék: 
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK
Kékszalag: Litkey Farkas nyert
Litkey Farkas Festipay nevű katamaránja nyerte a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjat. Ezzel Litkey Farkas tizenkettedik győzelmét szerezte a Kékszalag versenyeken.
KÉKSZALAG: Litkey Farkassal tréningezett Kiss Norbi
Különleges edzéssel készül Kiss Norbi, kétszeres Európa-bajnok kamionversenyzőnk az augusztus 27-28.-i hungaroringi Kamion EB futamaira. Norbi vízre szállt és Litkey Farkas, tizenegyszeres Kékszalag győztes és soling világbajnok segítségével belekóstolt a vitorlázás rejtelmeibe.