Vízisport  »  Vitorlázás  »  KÉKSZALAG: így készülnek a profik

KÉKSZALAG: így készülnek a profik

2016. július 6.
 
Eddig 0 hozzászólás
Alig egy hét van hátra a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig. Érdemes elgondolkodni: hogyan lesz a leghatékonyabb a felkészülés? A profik az alapos edzésre és előkészületekre esküsznek, de jó tippnek hangzik Dr. Kaáli Nagy Géza ölelése is.
A legtöbb csapat ilyenkor az utolsó logisztikai jellegű intézkedésekkel van elfoglalva: ki vásárolja meg az italokat, ki hozza el a megjavított vitorlákat a vitorlavarró műhelyből, hol töltjük a rajt előtti utolsó éjszakát, és így tovább – számtalan elintézendő, megválaszolandó kérdés.
Akik már többször indultak Kékszalagon, rutinosan kezelik ezeket a kérdéseket, és a meteorológiára vagy a mentális felkészülésre koncentrálnak. Vannak, akik a „rápihenésben” hisznek, vannak akik az utolsó percig vitorláznának, hogy a mozdulatok még jobban üljenek, még gördülékenyebbek legyenek a manőverek.

Feltettük a kérdést néhány esélyes csapatnak:
hogy csinálják ők, náluk hogyan néz ki a felkészülés?


blackjack_foto_turcsigabor.jpg

A Black Jack csapatánál, amelyet a többszörös katamarán világbajnok Roland Gäbler kormányoz majd, az alapos felkészülésben hisznek. Nagy „Rozsda” Attila csapatfőnöktől a következő menetrendet kaptuk kérdésünkre: „június 18. Doktor Kupa Balatonkenese, június 19. edzés Balatonfüred, június 23-26. edzés Balatonfüred, július 2-3. két SL-33 (HUN-33 és GER -002) közös beállító edzés Balatonfüred, július 4-8. Kékszalag felkészítő tréning: manőverek és éjszakai edzés, július 9. Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj, július 10. Horváth Boldizsár Emlékverseny, július 11-12. finomhangolás, edzés, július 13. pihi”.

13315510_1016576458426612_6634569388800049984_n.jpg

Kaiser Kristófék Extreme Sailing Team-je hasonlóan sűrű edzésprogrammal készült. „A Kékszalagig terjedő időszakot igyekszünk a lehető leghatékonyabban kihasználni, és bár a rendelkezésünkre álló idő nem túl sok, mégis rengeteg manővertréning, éjszakai edzés, illetve számos verseny van tervbe véve. Indulunk az Ügyvéd Kupán, a Kékszalag előversenyének számító Fehérszalagon, illetve – ha az ellenfeleink is velünk tartanak – a Horváth Boldizsár Emlékversenyen is” – válaszolta kérdésünkre Kaiser Kristóf.

A legtöbb csapatnál igencsak kritikus az utolsó, a rajtot megelőző 24 óra menetrendje. Érdemes ezt is átgondolni, mert a holtfáradt, a hajóba az utolsó pillanatban beeső csapattagok nem sok jót jósolnak a versenyre.

_szl7604.jpg Nagy „Rozsda" Attila

Rozsdiék július 13-án már pihennek. „A hajó ilyenkor már a vízen, ledaruzva vár minket, a kísérő motoros is menetkész. A csapattagok döntő részt az árnyékban pihennek, bármilyen tevékenység engedélyezett, ami nem vitorlázás, és kulcs a korai alvás” – mondja Rozsda. A segítőkre ilyenkor több feladat hárul: tankolnak, bevásárolnak, bekészítik az ételeket és italokat, előkészítik a kommunikációt és egyeztetnek a fotósokkal. „A verseny napján 7.30-kor randizunk a Hajógyárban, 8 órakor motivációs megduma, 8.10-kor kihajózunk a 9 órás rajtra” – mondja a szkipper.

 _mg_1702.jpgKaiser Kristóf

Az Extreme 40-esen alapvetően a pihenésé a főszerep, vízi vagy parti edzés a versenyt megelőző napon tabunak számít. „A délelőtti órákban átnézzük a versenyre felkészített hajót, vízre rakjuk, illetve az előrejelzés figyelembevételével gondoskodunk a kellően elegendő élelmiszerről. A délután a közös relaxációval, továbbá a versenytaktikára vonatkozó megbeszéléssel fog telni” – mondta kérdésünkre Kaiser Kristóf.


Tuti tippek

Végül arra is kíváncsiak voltunk, hogy van-e valami különleges, a szokásostól eltérő, esetleg rituális felkészülési esemény, amely korábban szerencsét hozott?
Nos, természetesen van ilyen mindkét csapatnál! Természetesen mindenki eldöntheti, hogy megpróbálja-e leutánozni....
Black Jack: „Nem szabad túl jól menni a Fehér Szalagon, mert az elveszi a Kékszalag szerencsét. És reggel közös csapat-megduma a mentorunkkal – majd Dr. Kaáli Nagy Géza ölelése..."
Extreme Sailing Team: „A hajó parti felkészítése segít a csapattagoknak átszellemülni a versenyre, igyekszünk ezen idő alatt minden külső tényezőt kizárni és csak a hajóra, illetve a csapatra koncentrálni. Fontos, hogy a csapat minden tagja és a hajó is a lehető legjobb állapotban legyen, mire eldördül a rajtpisztoly. Ez adja a csapat nyugalmát és lendületét."
 

A Kékszalagról
A Kékszalag a Balaton legkiemelkedőbb vitorlás eseménye, Európa legnagyobb tókerülő versenye. A táv mintegy 155 kilométer, amelyet 48 órán belül kell megtenni a mintegy hatszáz hajóból álló mezőnynek. A versenyen együtt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók. A Balaton jellemzően komoly próbára teszi valamennyiüket, hiszen a Kékszalag teljesítése önmagában is komoly sportteljesítmény. Az idei 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtja 2016. július 14-én, csütörtökön 9.00 órakor lesz Balatonfüreden. Az eredményhirdetésre a balatonfüredi Gyógy téren, július 16-án 18.00 órától kerül sor.
A Kékszalag és a 2Szalag katamarán regatta névadó támogatója az Erste Bank új, kiemelt prémium szegmense, az Erste World.
A Fehér Szalag névadó támogatója a GeneralCom.
Főtámogató az Audi – amely egyben az Audi Ultra Cup sebességi verseny névadó támogatója is – és Balatonfüred Város Önkormányzata. A Magyar Vitorlás Szövetség időmérő partnere a Seiko. A Kékszalag hivatalos díjszállítója a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. A Kékszalag Hivatalos Légitársasági Partnere a Qatar Airways.
További támogatók: ledvilag.hu, Ilcsi Szépítő Füvek Biokozmetikai Kft., Generali Biztosító Zrt.
Médiapartnerek: Aqua, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.
Az MVSz együttműködő partnere a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, a Balatoni Hajózási Zrt. és a Novofer Zrt.
A Kékszalag támogatja a következő alapítványokat: Hospice Alapítvány, Lárifári Alapítvány, Mellrákinfó Egyesület.
További információk
www.kekszalag.hu
www.hunsail.hu