Outdoor  »  Futás  »  Pusztán humbug, vagy igazi tömegsport?

Pusztán humbug, vagy igazi tömegsport?

2006. november 22.
 
Eddig 0 hozzászólás
Nordic Walking - nem nagyon van másik olyan sport, mely tőlünk nyugatra ennél gyorsabban nyert volna teret és híveket. A szorgalmas nordicosok már hozzá vannak szokva a túrázók, futók, kerékpárosok, autósok értetlen és szánakozó fejrázásához.

Tegye a kezét a szívére! Ha egy parkban lévő padon ülve, vagy az erdőben sétálva Ön is látott már embereket komoly arckifejezéssel és nagy elszántsággal, két hosszú botot markolva gyalogolni, akkor Ön is eléggé megdöbbenve és elmerengve szemlélte őket. Nem gondolta Ön is, hogy ez az északról jött gyaloglós dolog pusztán a téli sportszergyártók marketingfogása, hogy a nyári holtszezonban is tudjanak piacot szerezni? Vagy lehetséges, hogy ez a lelkesedés mégsem egy humbug, hanem egy igazi, az egészségükre odafigyelő emberek tömegeit mozgósító igazi edzésnek szól?Hogy ezt a kérdést megválaszolhassuk, ahhoz először is az edzés fogalmát kell meghatároznunk:

Egy edzésnek legalább egy sportmotorikus képesség fejlesztését tartalmaznia kell (állóképesség, erő, koordináció, mozgékonyság, gyorsaság). Ezen felül egy teljesítménynövelő edzésnek a következő alapelveket kell követnie:

- rendszeresség elve

- biológiai megfelelés elve

- egyénre szabhatóság elve

- progresszív terhelésnövelés elveTalán a legfontosabb a rendszeresség elve. Csak akkor tud a test a növekvő terhelésekhez hozzá szokni, ha rendszeres edzésnek van kitéve. Tehát a test folyamatosan az őt érő kihívásokra felelve javítja a kondícióját.

A biológiailag megfelelő edzés azt jelenti, hogy kerüljük a test túl kevés, illetve túl nagy megterhelését. Hogy ez a határ hol van, azt mindenkinél személyre szabottan kell megállapítani, s ez már a harmadik elv. A megfelelő terhelés azonban személyenként sem egy állandó tényező, hanem mindig az adott pillanat teljesítőképességhez kell alakítani. A progresszív terhelésnövelés azért fontos, mivel testünk a rendszeres terhelésre a kondíció javulásával válaszol. Ha a teljesítőképességünket továbbra is fejleszteni akarjuk, akkor az edzésintenzitást is növelni kell.

Ezek az elvek a laikusok számára is világosak és érthetőek. Ha az ember azonban a nordicosok tömegét mozgás közben megfigyeli, akkor érthető lesz, hogy miért nem tartják a Nordic Walking ellenzői ezt komoly sportnak. Az emberek 90%-a botjait csak sétáltatja. A hatékonyságot tekintve ebben az esetben sajnos teljesen mindegy hogy ezek az emberek golyóstollat, botot, vagy más eszközt visznek-e a kezükben. Mivel nincs semmilyen extra erőkifejtés, ezért extra hatás sincs.

A legtöbben ráadásul túl lassan gyalogolnak, és ez a tempó sajnos egyáltalán nem javítja az állóképességüket. A nagyon kevés, vagy teljesen hiányzó botbevetés pedig a Nordic Walking felsőtestre gyakorolt pozitív hatását nem engedi érvényesülni. További probléma, hogy az izületek nyújtotta mozgás-rádiusz általában nincs kihasználva, ezáltal sem a mozgékonyság, sem a koordinációs készség nem fejlődik. Ha valaki szinte csak a helytelen mozgást látja Nordic Walkingként, nem csoda, ha könnyen arra a következtetésre jut, hogy ez nem is igazi sport, hanem csak haszontalan és divatos időtöltés.

Pedig a Nordic Walking koncepció alapjaiban és célját tekintve zseniális. Egy sor fontos elemet egyesít magában, ami egyre növekvő népszerűségét alátámasztja, még akkor is, ha a legtöbben ezekből az elemekből sokat egyáltalán nem, vagy csak részben használnak ki.

A Nordic Walking talán az egyetlen olyan sport, amit szabadban lehet űzni úgy, hogy ne kelljen rengeteg felszerelést beszerezni hozzá, ne kelljen speciális terepviszonyokat és időjárási körülményeket keresni, s közben mégis a teljes testet felölelően tudjuk mind az állóképességünket, erőnket és koordinációs készségünket is edzeni, fejleszteni. A futók, kerékpárosok elsősorban az alsótestüket használják, az evezéshez hajóra és vízre van szükség, a sífutó pedig síléc és hó nélkül nehezen tud sportolni. A Nordic Walkingosnak viszont csak a botjaira van szüksége, valamint egy jó cipőre, s máris tud – a jó technikával – akár a ház kapujától kezdve, vagy nyaralás közben is sportolni. Közben nemcsak az alsótestét, hanem a törzs szinte minden izmát is megdolgoztatja. Csípőtájon főleg a has és a csípő mozgatásában szerepet játszó izmokat, a felsőtesten pedig a váll, a kar és a hát izmait dolgoztatja meg alaposan. Emellett javítja a kondíciót és segíti a zsírégetést.

Mivel a Nordic Walking lassabb tempónál kevésbé megterhelő, mint a kocogás, és említésre érdemes nyíróerők sem lépnek fel, ezért ideális kezdő sportolóknak. Az ő vérkeringésüknek, izületeiknek és szalagjaiknak az inaktivitás, vagy a túlsúly miatt először hozzá kell szokniuk, rá kell hangolódniuk a rendszeres mozgásra. Ezen felül már az edzések elkezdésekor is képesek akár a kezdők is egy órás folyamatos mozgásra, ami az évek alatt lerakódott zsírpárnák elégetéséhez elengedhetetlen. Edzettebbek számára a mozgás intenzitása tetszés szerint fokozható, ez teszi a Nordic Walkingot alkalmassá edzett és profi sportolók edzésére is.

Ahhoz, hogy a fent leírt pozitív hatásokat érjük el nordicolás közben elengedhetetlen, hogy helyesen kivitelezett Nordic Walking technikákat alkalmazzunk. Az alaptechnika ehhez a diagonál lépés. Az alapokat egy képzett Nordic Walking edző vezetésével egy 6-8 órás alapképzésen el lehet sajátítani. Ennek keretében részletesen ismertetve és gyakorolva van a diagonál lépés mind a 7 fázisa. Emellett járóiskola, koordinációs és egyensúly gyakorlatok segítenek rávezetni a résztevőket a helyes mozgásra. Az alaptanfolyamon további 2-3 technikát is el lehet sajátítani, aztán jöhet a gyakorlás!

Pont a nyugati társadalmakban, ahol a teljesítménykényszer, a nyomás, a „magasabbra-messzebbre-többet” elv határozza meg életünket, a Nordic Walking nagyon sokat tett az emberekért. Emberek milliói találták meg e sport által a kikapcsolódást, az ellazulást és újra a kapcsolatot más emberekkel. Emellé jön még a természetben végzett mozgás öröme és a szórakozás. Az ő céljuk a testi képességeik fejlesztése által egy általánosan jó közérzet elérése és a testi-szellemi teljesítőképesség növelése.

Amint láthatjuk, egy sport hasznossága nemcsak magától a sporttól, hanem annak kivitelezésétől is erősen függ. Éppen ezért, ha már időt szánunk testünk és lelkünk karbantartására, tegyük azt helyesen és hatékonyan, legyen szó Nordic Walkingról vagy más sportról. Én mégis a Nordic Walkingot ajánlom mindenki figyelmébe, mert kevés más olyan sport van, ami ennyire átfogóan és sokoldalúan mozgatja meg a testet úgy, hogy közben gyönyörű tájat látva, társaságban vagy egyedül menve, mindenhol és minden időben, ilyen kis anyagi ráfordítással, minden korosztály és fizikai kondíció számára alakíthatóan, ilyen komplett eredményt lehet elérni.