Extrém  »  Snowboard  »  Hódeszkás trükkök, ugrások

Hódeszkás trükkök, ugrások

2005. november 23.
 
Eddig 0 hozzászólás
Semmiképpen se feledkezzünk meg a bemelegítésről! Nagyon fontos a védőfelszerelések használata (bukósisak, térd- és könyökvédő, protektoros snowboardnadrág, csuklóvédős snowboardkesztyű)!

> Front-side grab: egyenes ugrás, amikor a menetiránynak hátul lévő kézzel megfogjuk a front-side élt, a két kötés között.
> Back-side grab: egyenes ugrás, amikor a menetiránynak elöl lévő kézzel megfogjuk a back-side élt, a két kötés között.
> Tail grab: egyenes ugrás, amikor a menetiránynak hátul lévő kézzel megfogjuk a tailt, azaz a deszka végét.
> Indy grab: egyenes ugrás, amikor a menetiránynak hátul lévő kézzel megfogjuk a front-side élt, a hátsó kötés és a tail között, és az első lábat kinyújtjuk.
> Front-side 180 fok: az ugrás sikerének feltétele, hogy tudjunk hátrafelé siklani. Fordítva kell rámenni az ugratóra, majd amikor a deszka teljes terjedelmével elhagyta az ugratót, átforgatjuk a lapot a megszokott haladási irányba, a back-side él felé forgatva 180 fokkal.
> Back-side 180 fok: ua., mint a front-side 180 fok, csak a front-side él felé forgatunk 180 fokot.
> Front-side 360 fok: ua., mint a front-side 180 fok, csak most teljes fordulatot végzünk.
> Back-side 360 fok: ua., mint a back-side 180 fok, csak most teljes fordulatot végzünk.

ALAPUGRÁSOK A KIVITELEZÉS SZEMPONTJÁBÓL

Szép, hosszú ugrásokat - akár egyeneseket - ritkán látunk. Ennek az lehet az oka, hogy az egyébként egyszerű trükkök nehézségét a magasság és a sebesség megsokszorozza. A legfontosabb tényező a sebesség. Hiába elég nagy a jump vagy a szikla, ha nem mész elég gyorsan, csak pottyanni fogsz, nem pedig repülni. Akkor is összezúzhatod magad, ha túl rövidet ugrasz, mivel laposra érkezel.

További elengedhetetlen feltétel a kellő tapasztalat. A levegőben a legtöbben sutábban mozgunk, mint a földön. Persze nem szükséges egy légtornász ügyességével rendelkezned, de ameddig nincs kiegyensúlyozott, biztonságos tudásod kisebb magasságban, ne akarj szárnyalni. A landoláskor is nagyon fontos a jól begyakorolt pontosság. Előbb vagy utóbb ezt is megtanulod, vagy ha nem, legalább az eséstechnikád fejlődik. Ha lehet, ne tedd le a kezed, nagy sebességnél ez végzetes is lehet.

GRAB

Első próbálgatásaid alkalmával csak annyit tegyél, hogy felhúzod a térdeidet, és megragadod a deszka élét az egyik kezeddel. Ha már fogod, próbáld minél hosszabban tartani, egészen a landolásig. Ha ez már megy, mozdítsd el a lábaid valamerre (pl. hajlítsd, nyújtsd a térdeid, rúgj előre, oldalra stb.) úgy, hogy közben tartod a grabet. Ne felejtsd el a lapot időben visszahozni magad alá, továbbá ügyelj a hibátlan testtartásra, a szabad karodat tartsd fel! A back-side grabnél a hátsó kezeddel fogod a lap back-side élét, míg a másikkal feltartod.

A 180 fokos back-side élvezetes és aránylag könnyen megtanulható ugrás. Közeledj az ugratóhoz kényelmes, megszokott testtartásban, minél nagyobb sebességgel. Amint elrugaszkodsz, máris kezdheted kipörögni a 180-at, de a fejed még ne fordítsd el, hogy lásd a pontot, ahol földet fogsz érni. Ha már a levegőben vagy, húzd fel a térded, és ragadd meg a back-side élet, amikor a board még alattad van. Landolás előtt hozd vissza magad alá a lapot, engedd el a grabet, és fordítsd el a fejed is, hogy befejezd a félfordulatot. A végét vedd lazára, kissé hajlítsd a térdeid, hogy tompítsd a landolásod erejét.

180 FOKOS TAIL GRAB

Ez talán a legegyszerűbb trükk a félcsőben. A legfontosabb dolog, hogy biztosan állj a lapon, mielőtt elkezdesz félcsövezni, mert nem olyan egyszerű, mint aminek kinéz. Először is meg kell tanulnod pumpálni a csőben. A térdeidet hajlítsd be, és próbáld meg minél meredekebb szögben megközelíteni a falat (az ideális 70-80 fok között található). Fontos, hogy ne rugaszkodj el előbb, mint ahogy elérnéd a cső tetejét, hadd vigyen fel a lendület. A tetejéről lehetőleg pontosan felfelé ugorj - ha kiugrasz, akkor a dropasztalon végzed, ha pedig nagyon lefelé, akkor beesel a félcső közepébe.

Fontos, hogy ne félj a sebességtől érkezés után. Amikor a szemközti falra mész fel, úgyis elveszíted a sebességet. Ha fogsz egy grabet, az segít abban, hogy ne veszítsd el az egyensúlyodat. Érkezéskor ne fékezz, mert akkor nem fogsz tudni felmenni a szemközti falra, és gyalogolhatsz fel megint a félcső szélén. Ha sokan vagytok a félcsőben, illik kézfeltétellel jelezni indulási szándékod.