Kerékpár  »  Városi kerékpár  »  Mi a Bubi? Kerékpárkölcsönzés Budapesten

Mi a Bubi? Kerékpárkölcsönzés Budapesten

 
2014. április 7.
 
Eddig 0 hozzászólás
Pontosan még nem tudni, de elvileg április közepe felé indul a MOL BuBi, a budapesti közbringarendszer. Néhány dokkolóállomást már biciklikkel is felszereltek. Lássuk, mit érdemes tudni a Bubiról!

Mi a MOL Bubi?
A MOL Bubi közbringarendszer egy új közlekedési lehetőség Budapesten, mely

  • 76 gyűjtőállomásból és
  • 1.100 kerékpárból áll.

Igénybe vehető

  • éves és féléves bérlettel vagy
  • 24 órás, 72 órás és 7 napos jeggyel
  • a hét minden napján, 0–24 óráig.

    Hol?
    Budapest belvárosában, valamint a Városligetben, összesen 9 kerületben, első körben 75 gyűjtőállomást telepítenek, mintegy 1100 kerékpárral. Tervek szerint később a város további részeit is bekapcsolnák a rendszerbe, például Zuglót és Óbudát.
Milyenek a gyűjtőállomások?
Az állomásokon található a kerékpárok rögzítését szolgáló dokkoló szerkezet és a kezelő- és információs felületet tartalmazó terminál. A terminálokon lehet majd kiválasztani a használni kívánt kerékpárt, intézni a fizetést és tájékozódni a többi gyűjtőállomás foglaltságáról, elhelyezkedéséről. A regisztrált tagok elektronikus azonosítás után férnek hozzá a kerékpárhoz, az alkalmi felhasználók kaució ellenében. Különböző nagyságú gyűjtőállomások lesznek, a kisebbek 15, a közepes méretűek 22, a nagy gyűjtőállomások 30 kerékpár egyidejű elhelyezését teszik majd lehetővé. Az állomások telítettségéről a terminál, a rendszer weboldala és az okostelefonos alkalmazás ad majd információt. A kerékpárok gyűjtőállomások közötti újraelosztását a rendszer üzemeltetője speciális utánfutóval ellátott teherautóval, illetve speciális utánfutóval ellátott elektromos kerékpárokkal végzi majd.

Bringainvázió Budapesten - hamarosan indul a BuBi
Forrás: MOL Bubi közbringarendszer/Facebook

Hogyan lehet használni?
A kerékpárokat kétféle módon lehet igénybe venni. Az egyik: személyes regisztrációval és egyszeri díj befizetésével. Az így kapott kártya hasonló, mint egy bérlet a többi közösségi közlekedési eszközön. A másik lehetőség a bankkártyával történő regisztráció és fizetés a terminálnál - ekkor kauciót is kell fizetni. A használat 30 percig mindkét felhasználói csoport számára díjmentes lesz, azt követően a díja meredeken emelkedik. Pár órát meghaladó időre már nem éri meg igénybe venni

Bringainvázió Budapesten - hamarosan indul a BuBi
Forrás: BKK/Facebook

Biztonságos?
A dokkolóállomásokon térfigyelő rendszer, a kerékpárokban pedig beépített nyomkövető biztosítja a lopás- és rongálásvédelmet. A rendszer használói csak addig felelősek a kerékpárok épségért, amíg azokkal közlekednek.

Mire jó?
Segíti a közlekedést a sűrűn lakott, zsúfolt belvárosi utcákban, ahol a felszíni közlekedés lassan halad. Egyirányú utazásokat is lehetővé tesz, mivel bármelyik gyűjtőállomáson le lehet tenni a biciklit. Hivatalosan megkíméli a belvárosban közlekedőket a gyaloglástól és ezzel kényelmes utazást biztosít. A gyakorlatban azonban, mivel a járműveket csak a dokkolóállomásokon lehet majd lerakni, a tényleges úticél eléréséhez ugyanúgy gyalogolni kell majd. Ezzel a projekt tervezői is számolnak, az állomások eléréséhez szükséges átlagos gyaloglási idő 3,5-4 perc.

Kiknek jó?
Azoknak, akiknek nincs saját biciklijük, mégis szeretnének rövid távolságokat kerékpáron megtenni a belvároson belül. Azoknak, akik egyaránt a belvárosban élnek és dolgoznak, kézenfekvő lehet a rendszer használata. Szintén előnyös lehet a BuBi azoknak, akik a központtól messze, a külvárosban laknak, de naponta járnak a belvárosba (tanulni, dolgozni, stb...). Ők lakóhelyüktől a legközelebbi (elsősorban kötött pályás) tömegközlekedési eszköz megállójáig tekerhetnek, majd a belvárosban a járműről leszállva igénybe vehetik a BuBit úticéljuk eléréséhez. Minden belvárosi metróállomáshoz és pályaudvarhoz telepítettek gyűjtőállomást, viszont a kihasználhatóság érdekében szükséges, hogy a külvárosokban minden fontosabb kötöttpályás állomás rendelkezzen B+R parkolóval, jelenleg azonban csak néhány ilyen létesítmény található a külvárosban. Az előzetes felmérések szerint a legtöbben a tömegközlekedés alternatívájaként tekintenek a közbringarendszerre, nagyon kevesen cserélnék le autójukat a belvárosban egy BuBis bringára.


Mennyibe kerül?

Az első 30 percben díjmentesen használhatjuk a bringát.
Hozzáférési díj
Éves bérlet (12 hónapos)*18.900 Ft
Éves Budapest bérlettel (12 hónapos)*9.450 Ft
Féléves bérlet (6 hónapos)*12.500 Ft
24 órás jegy500 Ft
3 napos (72 órás) jegy1.000 Ft
Hetijegy2.000 Ft

Indulási kedvezmények
Az első 1000 magánszemély, aki MOL Bubi bérletet vásárol 
Éves bérlete 18.900 Ft helyett
(5.000 Ft felhasználható kerettel)
12.000 Ft
Féléves bérlete 12.500 Ft helyett
(3.000 Ft felhasználható kerettel)
8.000 Ft
Az éles üzem indulását követő 10 napon belül megvásárolt 
24 órás jegy**0 Ft
Háromnapos jegy**0 Ft
Hetijegy**0 Ft
Tartós diákkedvezmény: 
Féléves bérlet***-20%
Éves Budapest-bérlettel rendelkezők számára a MOL Bubi éves bérlet****
(5.000 Ft felhasználható kerettel)
-50%
+
Használati díjak
30 percig0 Ft
60 percig500 Ft
90 percig1.000 Ft
120 percig1.500 Ft
150 percig2.000 Ft
180 percig2.500 Ft
181 perctől 5:59 percig
minden megkezdett 30 perc
1.000 Ft
(3.500 Ft – 8.500 Ft)
6 órától 8:59 percig
minden megkezdett 30 perc
1.500 Ft
(10.000 Ft – 17.500 Ft)
9 órán túl
minden megkezdett 30 perc
2.000 Ft
(19.500 Ft-tól)
* Éves és féléves bérlet vásárlásakor nincs 25.000 Ft kaució.
A felhasználható keretekkel a díjmentes 30 percen túli használat díját lehet kiegyenlíteni. A jegy és a bérletek érvényességi ideje a megvásárlás időpontjában (nap, óra, perc) kezdődik és 24 óra, 72 óra, 7 nap, 6 hónap, illetve 12 hónap elteltével jár le. Egy MOL Bubi kártyával maximum 4 db kerékpár kölcsönözhető egyszerre.
A hozzáférési díjon kívül használati díj is fizetendő.
A jegy megvásárlásakor az ön bankkártyáján 25.000 forintot előzetesen zárolunk. A jegy érvényességi idejének lejártakor – tehát 24 óra, 72 óra vagy 7 nap múlva – történik az elszámolás, amikor ebből az összegből levonjuk a megvásárolt jegy árát, a 30 percen túli használat díját, valamint az áfás számla postázási költségét, amennyiben ön ez utóbbit előzetesen kérte. Az összeg felszabadítására – az ön bankkártyáját kibocsátó társaság vagy bank eljárásrendjétől függően – várhatóan a jegy érvényességi idejének lejártát követő 2–7. banki napon belül kerül sor. Jegy vásárlásakor maximum 4 kerékpár vehető ki, kerékpáronként 25.000 Ft kaució ellenében.
** = A jegy vásárlásakor a 25.000 Ft kauciót a felhasználó bankkártyáján azonban zároljuk, és ha a rendszert csak a 30 perces díjmentes időszakokban használja, akkor a kauciót a jegy érvényességi idejének lejártát követően teljes egészében visszakapja. Használati díjat a 30 percen túli használat esetén szintén fizetnie kell.
*** = A vásárlás napján érvényes tömegközlekedési szemeszterbérlettel rendelkező köz- és felsőoktatásban részt vevő diákok részére.
**** = Éves Budapest-bérlettel rendelkezők a MOL Bubi éves bérletet 50%-os kedvezménnyel válthatják meg úgy, hogy a felhasználható keret nem változik a teljes árú bérletéhez képest.

A MOL Bubi jellemzői

  • Első ütemben 76 helyszínen 1.100 kerékpárt lehet majd használni. A pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán pedig Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és a Margitszigeten.
  • A kerékpárokat kétféle módon lehet igénybe venni. Az egyik: személyes regisztrációval és egyszeri díj befizetésével. Így azonosítjuk be a bringát használót, ez olyan, mint egy bérlet a többi közösségi közlekedési eszközön. A másik lehetőség a bankkártyával történő regisztráció és fizetés a terminálnál – ekkor kauciót is kell fizetni.
  • A használat 30 percig mindkét felhasználói csoport számára díjmentes lesz, azt követően a díja meredeken emelkedik. Pár órát meghaladó időre már nem éri meg igénybe venni, ezzel segítjük a rendszer kihasználtságát, hogy akinek szüksége van rá, találjon a tárolókban bringát.
  • Négy-öt kilométernél hosszabb utakra a kerékpár a közösségi közlekedéssel kombinálva különösen hatékony tud lenni.
  • Non-stop telefonos diszpécserszolgálat áll a rendszer használóinak rendelkezésére.
  • A kerékpárok egységes megjelenésűek és strapabírók („városállók”) lesznek. A járművek olyan elemekből lesznek összerakva, melyek nem kompatibilisek más típusú kerékpárok alkatrészeivel, így nem lesz érdemes ellopni őket.
  • A gyűjtőállomások nem csupán dokkolóállásokból állnak: informatikai terminállal és biztonsági kamerával is felszereljük őket.
  • Az egyes állomásokon lévő bringákról, vagyis az aktuális telítettségi helyzetről a MOL Bubi majdani weboldalán és mobilalkalmazásokon keresztül online, valós idejű információt lehet majd szerezni.
  • A fejlesztéshez kapcsolódva a MOL Bubi teljes területén kerékpárosbarát forgalmi rendet alakítunk ki, hogy mindenhonnan mindenhová kellemes körülmények között, gyorsan és biztonságosan el lehessen jutni kerékpárral.
  • A rendszer részét képezik olyan fontos csomópontok, mint a Széll Kálmán tér és a Móricz Zsigmond körtér. A későbbiekben bekapcsolódik a hálózatba többek között Zugló és Óbuda is.
  • Nem kell az egész utat kerékpárral megtenni, lehetőség van csak akkor és ott használni, ahol előnyösebben lehet vele közlekedni, mint a többi közlekedési eszközzel.
  • Egyirányú közlekedésre is használható, nem muszáj a visszautat is kerékpárral megtenni, ha váratlanul eleredne az eső, nehéz csomagot kaptunk vagy összetalálkozunk egy autós ismerősünkkel, aki elvisz.
  • Nem kell a kerékpárok javíttatásával bajlódni, ezt az üzemeltető megteszi helyettünk.
  • Nem kell a lopás kockázatát viselni, ha használat után mindig gyűjtőállomáson rakjuk le a biciklit, annak sorsáért a továbbiakban már nem mi vagyunk a felelősek.
  • Nem kell saját bringával rendelkezni, csak ki kell menni egy állomáshoz és használni.
  • Az utazásunk minden szakaszát az arra legalkalmasabb eszközzel tehetjük meg, távolabbról érkezve metróról, vonatról, távolsági buszról átszállhatunk kerékpárra, és a zsúfolt belváros utcáin már azzal tehetjük meg az utat.

Miben más a MOL Bubi, mint a közösségi közlekedés többi ágazata?

  • Útvonalunkat tetszés szerinti megválaszthatjuk, nem kell menetrendekhez igazodnunk.
  • 30 percig díjmentesen használhatjuk, és nem jön az ellenőr.
  • Nem kell zsúfolt járművön utaznunk, mindig kapunk ülőhelyet, és azt sosem kell átadni.
  • Egész úton friss levegőhöz juthatunk.
  • Gyorsabban tehetjük meg az utat, mint a felszíni járatok többségével, és ehhez még különösebben sportos tempót sem kell fölvennünk.
  • Az idő- és pénzpocsékoló parkolás helyett autónkat egy bérelt garázsban, vagy ingyenes utcai parkolóban hagyhatjuk, a belvárosi kilométereket már kerékpárral tehetjük meg.
  • A MOL Bubit használók nem szennyezik saját környezetüket.
  • Több emberi, közösségi kapcsolatot teremthet.
  • Megtapasztalhatja, milyen bringásnak lenni.


A MOL Bubi története
Budapest Fővárosa 2008-ban hozott döntést a budapesti közbringarendszer létrehozásáról, a feladattal a Parking Kft-t bízta meg. Megszületett a döntés a hetvenöt gyűjtőállomás helyszínéről, majd a Parking Kft. internetes pályázatot írt ki, hogy mi legyen a neve: a több ezer beérkezett javaslat közül a zsűri ötöt választott ki, a versenyben maradt ötből pedig az internetezők a MOL Bubi-t hozták ki győztesen. És hogy mikor pattanhatunk először nyeregbe? Nemsokára: 2013-ban ugyanis lezajlottak a tenderek a kerékpárok és a többi szükséges eszközök gyártására és majdani üzemeltetésre, megkezdődött a gyártás, ezt követően indul a próbaüzem. Ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan egyeztetünk a kerületekkel és az érintettekkel annak érdekében, hogy a MOL Bubi használata biztonságos legyen. 2014 tavaszától a MOL Bubi a nagyközönség rendelkezésére áll.




Címkék: